برترین نشانه | 7-قرآن؛ کشف تفصیلی حقیقت :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

برترین نشانه | 7-قرآن؛ کشف تفصیلی حقیقت

شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳ ب.ظ

وبسایت گفتمان برتر


شب هفتم | قرآن؛ کشف تفصیلی حقیقت

خلاصه ای ازنکات مطرح شده
توسط حجت الاسلام نخاولی در شب پنجم رمضان المبارک 1435 مورخ 12 تیرماه 1393

در ادامه بحث قبل در مورد آیه «و ما کان هذا القرآن ان یفترا من دون الله» ... بودیم. این قرآن اصلا چنین نیست که افترا بسته شود به غیر خدا. افترا از ریشه فرا است ، فرا یعنی برید مانند پارچه ای که قیچی می کنیم به آن می گویند فرا.

افترا یعنی آدم چیزی را قطع کند و به کسی نسبت بدهد. افترا بستن به خداوند یعنی چیزی را از خود درآوردن و به کذب به خدا نسبت دادن. در حالیکه این قرآن چنین نیست که کسی غیر خداوند بتواند از خود در بیاورد و به خداوند نسبت بدهد. شأنش اصلا این نیست. همانطور که اگر کسی توانست نظام هستی را خلق کند و به خودش نسبت دهد.

و لکن تصدیق الذی بین یدیه و تفصیل الکتاب لا ریبه فیه من رب العالمین در عین حال در این آیه می فرماید این کتاب تصدیق کتبی است که در مقابلش هست، ما 104 کتاب آسمانی داریم که چهار کتاب پیامبران الوالعزم است که قبل از پیامبر (ص) نازل شده است.

ویژگی پیامبران اولوالعزم

پیامبران اولوالعزم از میان تمام پیامبران ویژگی های منحصر به فردی دارند از این جمله؛

1. این انبیاء متبوع اندو سایر انبیاء تابع شرایع این بزرگواران هستند.

2. شریعتشان جهانی است.  این غلط مشهور است که حضرت عیسی (ع) و موسی (ع) فقط برای بنی اسرائیل هستند.

3. برای جن و انس هستند.

4.همه آنها کتابی اصلی و جامع داشتند.

پس کتبی که بر انبیا اصلی نازل شده حداقل چهار کتاب است شامل صحف ابراهیم(ع) ،نوح (ع) ، موسی (ع) و عیسی (ع). منتهی خداوند نفرموده  و لکن تصدیق الذی انزل من قبل. نه اینکه آنها را تصدیق نکند بلکه قبلی ها قابل احتجاج نیستند ولی قرآن تصدیق همه کتاب هاست.

عدم اختلاف در قرآن

«أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیرا»: آیا درباره قرآن نمى‏اندیشند؟! اگر از سوى غیر خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى‏یافتند(نساء82)

در قرآن اختلاف نیست بلکه سراسر انسجام است و این اختصاص به قرآن ندارد بلکه در وحی نیز اختلاف نیست.

یکی از براهین اثبات الهی بودن قرآن و نبوت عام ، عدم اختلاف است. در حالیکه کتب قبلی یا بطور جزیی یا کلی محو شدند.

تاریخ؛ بزرگترین جنایتکار

حضرت ابراهیم (ع) یکی از بزرگترین تاریخ سازان بشر است. ایشان به تنهایی یک جریان است. انسجام بخش دین توحیدی است که یک جریان است. ولی هیچ اسمی از او در تاریخ نیست و این از دسیسه های تاریخ نگاران بوده که می خواستند همانطور که جسم ایشان را بسوزانند، نام او نیز از تاریخ محو شود.

پراکندگی جغرافیایی انبیاء

بعضی ها سوال می کنند که چرا قرآن فقط انبیایی را معرفی می کند که در خاور میانه بوده اند. در پاسخ باید گفت: اولا بنا بر دلیل عقلی، یکی از برهان های نبوت، عمومیت است که باید حجت بر تمام مردم تمام شود. از این رو قطعا پیامبران، فقط در این منطقه نبوده اند. بر طبق دلیل قرآنی نیز می دانیم که هیچ امتی نبوده الا آنکه در آن نذیر وپیامبر آمده است. تعداد پیامبران 124 هزار است که مطمئنا نمی توان از همه آنها سخن گفت. پس باید از مهم ترین و تاثیر گذارترین آنها سخن به میان آورد. از طرفی خاور میانه مرکز بزرگترین تمدن ها و چهارراه ارتباطی تمدنی بوده است و اقتضاء حکمت آن است که مهم ترین پیامبران در این منطقه حساس مبعوث شوند و به تبع از اهمیت آنها از ایشان در قرآن ذکر شود. ولی بدون شک حجج الهی در همه جای دنیا؛ در آفریقا در چین و ... پراکنده بوده اند.

معنای تفصیل

تفصیل یعنی جدا کردن، منتها نه هر جدا کردنی مثل جدا کردن کلاف  نخ  بعد از به هم پیچیدنش. یعنی معارفی به هم پیوسته که به خاطر اجمال آنها، عمق معارف روشن نمی شود. انبیای گذشته حکم اجمال را داشتند. قرآن شرح آن هاست با عمق بیشتر در بیانات بیشتر چه در احکام و چه حکمش،؛ یعنی انبیای گذشته حد خاصی از توحید و احکام را داشتند پس توحید عمیق تر به منزله ی احکام، اخلاق عمیق تر و رشد بیشتر است.

در روایتی پیامبر(صل الله علیه وآله) فرمودند:برادرم عیسی (ع) حدی که از توحید آورد که سقفش "لا اله الا الله " بود و من یک باب بزرگتری را فتح کردم برای امتم ، اینکه توحیدی در سطح "الله اکبر " آوردم.

الله اکبر سطحی بالاتر از لا اله الا الله است. سبحان الله و الحمدلله نیز درجاتی از توحید هستند. تفاوت اولیا در درکی است که از این ها دارند. هدف از ذکر این موارد سطوحی از توحید است نهایت آنچه انبیا آوردند تا سطح "لا اله الا الله " بوده است، یعنی اوصیا آن انبیاء تا سطح لا اله الا الله رفتند، اما اگر کسی از مراتبی که رسول اکرم(صل الله علیه و آله ) آوردند استفاده کند کسی می شود که "علما امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل" است.

تفصیل مرتبه عمیق تر و برتر

حقیقت دارای مراتبی تا بی نهایت است چون مراتب درک حقیقت به مراتب وجود بوده و مراتب وجود  نیز نامتناهی است. بنابراین تا بی نهایت مرتبه و حقیقت در این وجود است.

گنج عظیم

ما گنج عظیمی را ضایع کرده ایم آن هم وجود رسول اکرم (صل الله علیه و آله) است. ایشان در روایتی می فرمایند: گروه هایی در قیامت شکایت می کنند یکی قرآنی که خوانده نمی شود و دیگری عالمی که از آن استفاده نمی شود.

پیامبر (صل الله علیه و آله) فرمودند: با گنجینه ای که آوردم تک تک شما از ایوب ، یونس ، سلیمان و ... بالاتر می برم. این ما هستیم که دستمان را نمی دهیم. این کتاب چه از لحاظ کمی وچه کیفی میزان و عمقش قابل قیاس با کتاب های قبلی نیست. دین آمده انسان را ملکوتی کند و از طبیعت به ماورای طبیعت برساند. اما اصلی ترین کلمه در دین چیست؟ خدا ،و او موجودی ملکوتی و غیر مادی است. همه انبیاء آمدند اما پیامبری که سیرش با سقف سایر انبیاء قابل قیاس نیست پیامبر اسلام است.

این می شود تفصیل،چیزی که بتواند ملک و ملکوت را بهم پیوند دهد.

شکی نیست که این از جانب خدا است. آیا  کسی که به ملکوت نرسیده می تواند انسان را به ملکوت رساند؟ این معنا ندارد. در پاسخ به کسانی که می گویند افترا بسته ،کار بشر است، وحی نیست باید گفت: پس شما همه از جن و انس جمع شوید و یک سوره مانند آن بیاورید.

مخاطب تحدی

قرآن نه زمانی است و نه مکانی بلکه جهانی است. بنابراین فقط برای اعراب نیست پس اعجاز آن نمی تواند فقط در حد فصاحت و بلاغت عربی باشد واین اصلا معنا ندارد که به یک غیر عربی زبان بگوییم که متنی عربی با این درجه ادبی بیاورد. پس اعجاز آن در حدی دیگر و فراتر و جهانی تر از یک ویژگی خاص در یک زبان خاص است.

والحمد لله رب العالمین

حاشیه اسلیمی

سخنرانی حجت الاسلام نخاولی با عنوان برترین نشانه

شب هفتم رمضان المبارک 1435 - 14 تیرماه 1393

دریافت فایل صوتی با حجم 13 مگابایت


حاشیه اسلیمی


لوگوی نشریه فصل ملاقات

 ویژه نامه فاخر رمضان المبارک 1435

شماره هفتم


مؤسسه فرهنگی راه حق، مجموعه ای است با هویت کاملا مردمی و بدون هیچ گونه وابستگی به سازمان ها و نهاد های دولتی که هزینه های امور جاری و فعالیت های فرهنگی تبلیغی خویش را از مجرای مشارکت های مردمی و همچنین تولید و توزیع محصولات فرهنگی فاخر تأمین می کند.

لذا خواهشمند است در صورت تمایل، بمنظور جبران هزینه های طراحی و تولید این نشریه، توانمندسازی مجموعه در راستای تولید و توزیع حداکثری محصولات فاخر و تقویت و تثبیت زیرساخت های حوزه ی نشر مکتوبات حجت الاسلام نخاولی، در قبال دریافت این فایل مبلغی را به دلخواه از این درگاه پرداخت نمایید.

درگاه پرداخت آنلاین وبگاه گفتمان برتر

نظرات  (۲)

سلام.

غیر از جلسات شب، طوری دیگری نمیتوان محصولات ایشان را تهیه کرد؟

نمایشگاه چه زمانی برگزار میشود؟

پاسخ:
سلام
لطفا با آقای اسدی تماس بگیرید
09105008293
ملتمس دعا
سلام علیکم

شما در نمایشگاه قرآن طهران غرفه ندارید؟

در مشهد چطور؟ موسسه چطور؟ برای تهیه آثار گذشته حاج آقا را دارد به صورت صوتی؟
پاسخ:
سلام علیکم
متأسفانه امسال موقعیت حضور در نمایشگاه تهران وجود نداشت، إن شاءالله سال آینده
اما حتما در نمایشگاه مشهد حضور خواهیم داشت که اطلاعات تکمیلی در همین وبسایت منتشر خواهد شد.
محصولات نیز هم در نمایشگاه و هم در جلسات شب های ماه مبارک قابل دریافت است.
ملتمس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی