بایگانی تیر ۱۳۹۲ :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

۲۵ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

سی روز، سی گفتار | سیزدهم: یاد او

دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۰ ق.ظ

وب سایت گفتمان برتر


روز سیزدهم: «یاد او»

                                           

قال اللَّه الحکیم فى کتابه: «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم یا أیها الّذین امنوا اذکروا اللَّه ذکراً کثیراً و سبّحوه بکرة و اصیلاً هو الّذى یصلّى علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظّلمات إلى النّور و کان بالمؤمنین رحیماً. تحیتهم یوم یلقونه سلام و اعدّلهم اجراً کریماً«
خود من هرچه نگاه می‌کنم، مى‌بینم احتیاج دارم به این‌که این آیه شریفه «اذکروا اللَّه ذکراً کثیراً و سبّحوه بکرة و اصیلاً» را تکرار کنم و در آن تدبر کنم و به آن عمل کنم. قیاس به نفس کردم، به نظرم می‌رسد که شما هم و همه‌مان محتاج به این هستیم. می‌فرماید: «یا أیها الّذین امنوا». این بعد از آن است که جامعه ایمانى شکل گرفته و این جامعه آزمون‌هاى بزرگ را از سرگذرانده است. این آیات سوره احزاب است و بعد از سال ششم هجرت نازل شده است؛ یعنى بعد از جنگ بدر و اُحد و جنگ‌هاى متعدد دیگر و بالاخره جنگ احزاب. در یک چنین شرائطى، قرآن به مسلمان‌ها خطاب می‌کند که: «اذکروا اللَّه ذکراً کثیراً»؛ خدا را ذکرِ کثیر کنید. ذکر یعنى یاد. ذکر و یاد در مقابل غفلت و نسیان است. غرق در عوارض و حوادث و پیشامدهاى گوناگون شدن و از مطلب اصلى غفلت کردن؛ این گرفتارى بزرگ ما بنى‌آدم است. می‌خواهند این نباشد. آن‌وقت این یاد هم صِرف یاد کردن و متذکر شدن نیست، ذکر کثیر را از ما خواسته‌اند.

متن کامل در ادامه مطلب

سایت گفتمان برتر


اختصاصی گفتمان برتر/ حجت الاسلام ماندگاری در ضیافت افطاری مبلغین انقلابی در قرارگاه ولی امر مشهد:

ابهام افکنی، اختلاف افکنی و به انزوا کشیدن جامعه، راهبردهای دشمن برای براندازی نظام

   براساس گزارش سایت گفتمان برتر، در ادامه سلسله نشست های نخبگانی جبهه فرهنگی انقلاب، یکشنبه 30 تیر ماه 1392، طلاب مبلغ انقلابی مهمان ضیافت افطاری قرارگاه فرهنگی ولی امر مشهد بودند.

در این جلسه که به همت کارگروه تبلیغ این قرارگاه برگزار شده بود، حجت الاسلام حاج مهدی ماندگاری دقایقی را به ارشاد طلاب مبلغ انقلابی حاضر در جلسه پرداختند.

سایت گفتمان برتر

در دهان کافی نه ذره ذره که با قاشق نمک ریختند!

 ایشان در ابتدای صحبت خود، ضمن اشاره به سالگرد منبری شهید، مرحوم حاج احمد کافی، فرمودند: امشب سالگرد یکی از سربازان امام زمان است، مرحوم کافی حقیقتا توسط امام زمان(عج) دعا شده بود.در تشرفی به امام زمان فرموده بودند؟ چرا زیر بغل کافی را گرفتید؟ فرموده بودند شما هم اگر از زن و بچه خود میزدید و همه جا اسم مرا میاوردید برای شما هم دعا میکرم.

سپس افزودند: کافی هرچه داشت از دعای امام زمان(عج) داشت، شما هم کاری کنید امام زمان برای شما هم دعا کند.

ایشان در بیان خاطره ای از دوران جوانی خود فرمودند: در دوران جوانی ام موتوری داشتم، مادرم را ترک موتور سوار میکردیم و میرفتیم منبر مرحوم کافی، شب پنجم جلسه درش را بستند!

سایت گفتمان برتر

آنچه کارگشاست توفیقات ماست

ایشان در ادامه، با اشاره به تأثیرات توفیق در پیشرفت نیروهای انقلابی بخصوص طلاب فرمودند: علم و مهارت و هنر ما خیلی در موفقیت ما موثر است، اما هیچ چیزی به اندازه توفیق ما موثر نیست.

سپس فرمودند: بنده با مرحوم ضابط هم حجره بودم، به شوخی میگفت تو تلویزیونی هستی اما واقعا به او غبطه میخوردم.

ایشان با بیان اینکه مرحوم ضابط هم هر چه داشت از توفیقاتش بود، اضافه کرد:

توفیقات آنها حاصل چند نکته بود:

اول اینکه به حرف هایی که میزد باور داشت، گاهی پا منبری ها از ما بیشتر اعتقاد دارند! خیلی بد است به حرف هایی که میزنیم باور نداشته باشیم.اگر از توکل و توسل و تهجد میگوییم باید در زندگی های خودمان بیشتر باشد.

دومی توسل به قران و اهل بیت(ع) بود، ما باید روزی یک روضه برای خودمان بخوانیم.صدقه را جدی بگیریم، صدقه اینست که خیرخواه باشیم و دست دیگران را بگیریم، حاجی ضابط نصف شهریه اش را نگه میداشت، بعدا فهمیدیم میدهد به طلبه ها، آنهایی که توانستند موفق باشند توفیقاتشان بیشتر از علم و هنر و مهارتشان بود،هرچه اخلاص بیشتر باشد اثر بیشتر است.

سپس فرمودند: گاهی نوارهای کافی را در کلاسها میگذاریم و برای طلبه ها تحلیل میکنیم، خیلی علمی نبود اما موثر بود. احساس میشود با وجود کثرت مبلغین خوب اما هنوز جای کافی پر نشده است. بطوریکه بتواند عموم مردم جامعه را تحت پوشش قرار دهد.

سایت گفتمان برتر

شهدا غبطه ی شرایط کنونی مارا میخورند

ایشان در ادامه فرمودند: مطلب دوم اینکه همه ی ما غبطه ی شهدا را میخوریم، ولی با تمام وجود میگویم که شهدا غبطه ی شرایط کنونی مارا میخورند بشرطی که درست کار کنیم، چرا کخ بستر برای کار کردن فوق العاده فراهم است.

حجت الاسلام ماندگاری، در بیان برنامه های دشمنان نظام و اسلام فرمودند:به مقام معظم رهبری گفتم فلسفه ی چفیه ی شما چیست؟ فرمودند دوستان اگر میدانستند که دشمن چگونه آماده شده است برای زمین زدن نظام حتما شمشیر بر میداشتند!

سپس اضافه کردند، شگرد دشمنان در مقابله ی با نظام اسلامی 3 چیز است که البته تبیین و پاسخ دهی آن وظیفه ما طلاب است:

1. ایجاد ابهام نسبت به مبانی اسلام، مبانی انقلاب، انتظار، تشیع

نتیجه ی ابهام چه میشود؟ سستی در مبانی

در اوایل انقلاب، هنری کیسینجر گفته بود: دین را به جنگ دین و روحانیت را به جنگ روحانیت بفرستید تا انقلاب نابود شود. پروژه تبلیغ ضد اسلامی در هیچ زمانی مثل امروز قوی نبوده ، چرا که اسلام هیچ وقت اینقدر گسترده و موفق نبوده است.در یک سفری با یک خانم و آقای هلندی هم سفر بودم، خانم که استاد دانشگاه هلند بود میگفت ما حاضریم فدای امام خامنه ای بشویم، امام زمان که جای خود دارند! دشمن نمیتواند این را ببیند. ما برای مقابله ی با این باید تقویت مبانی کنیم. رهبری میفرمودند من شما را فرمانده ی گردان های جنگ نرم میدانم.

2. اختلاف افکنی

ببینید دراین سالهادر کجا اختلاف ننداخته اند

رسالت ما اینست که بصیرت بدهیم تا اختلاف افکنی اثر نکند

3. انزوا

بدنبال اینند که در جلسات و اجتماعات حرف سیاسی زده نشود، حرف از امام و رهبری زده نشود.دشمن تلاش میکند که خواص و مردم را به انزوا بکشانند

شیخ فضل الله نوری هم دقیقا در همین فضا به دار کشیده شد.

راه حل به انزوا نرفتن جامعه و خواص هم، یک بیان تکالیف و دو بیان برکات انقلاب است.

ایشان در بخش پایانی صحبت خود فرمودند: نتیجه ی عرض اینکه کافی یکنفر بود، اما هنر داشت و در مملکت موج ایجاد کرد،الان 30 هزار مبلغ میرود تبلیغ، اما نمیتواند موج ایجاد کند

اعتقاد دارم اگر درست کار کنیم خدا و اهل بیت و شهدا کمک میکنند و مردم هم جانشان را فدا خواهند کرد.اگر ببینند روحانی اخلاص دارد و کاسب نیست به پایش جواهر میریزند.

در آخر کلام هم فرمودند: باید برای رئیس جمهور منتخب هم دعا کنیم و از خدا بخواهیم که او را کمک کند.

گفتنی است در ابتدای جلسه حجت الاسلام ابویسانی، دبیر کارگروه تبلیغ قرارگاه و آقای سید وحید موسویان مدیر قرارگاه ولی امر، دقایقی را به ارائه گزارشات مربوط به کارگروه تبلیغ و کلیت قرارگاه پرداختند.


مطالب مرتبط:

انتشار این خبر در سایت قرارگاه ولی امر و خبرگزاری رسا

حجت الاسلام واسطی در ضیافت افطاری نخبگان فرهنگی اجتماعی مشهد; شاخصه های فرهنگی جهان 20 آینده چگونه خواهد بود؟

 

سی روز، سی گفتار | دوازدهم: تقوای امت

يكشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴ ق.ظ

وب سایت گفتمان برتر


روز دوازدهم: «تقوای امت»

                                                   

 تقوا در زندگى انسان، فواید زیادى دارد. از جمله این فواید، یکى این است که انسانِ باتقوا مى‌تواند خود را در لغزشگاه‌ها و دست‌اندازهاى زندگى حفظ کند؛ ولى انسان بى‌تقوا، نمى‌تواند. اگر انسان بتواند روح تقوا را -که عبارت است از مراقبت دائم نسبت به خود و توجّه همیشگى در اعمال و حتّى افکار خود و فعل و تَرکى که به انسان منتسب مى‌شود- در خود به‌وجود آورد، نتیجه‌اش این مى‌شود که در امتحانات الهى، سالم مى‌ماند. چون که معناى تقوا عبارت است از توجّه و پاییدن خود؛ مراقبت کردن از خود و تن به غفلت ندادن.

متن کامل در ادامه مطلب

وب سایت گفتمان برتر


معرفی اجمالی حضرت علامه آیه‌الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی افاض الله من برکات تربتهتمثال مبارک علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی

حضرت علامه آیه‌الله حسینی طهرانی در سال 1345 قمری در طهران دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیه‌الله حاج سیدمحمدصادق که از شاگردان آیه‌الله میرزا محمدتقی شیرازی و هم بحث مرحوم آیه‌الله سید عبدالهادی شیرازی بود، انسانی بصیر و غیور و حافظ فرهنگ الهی و سنت نبوی و شئونات اصیل اسلام و از بارزین در حفظ تدیّن در برابر دستگاه رضا خان پهلوی بوده یکی از چهار عالم سرشناس طهران به شمار می‌رفت. مرحوم علامه حسینی طهرانی با سرپرستی این پدر، دوران تحصیلات ابتدائی و متوسطه خود را در رشته مکانیک و ماشین سازی سپری نمود.

پس از اتمام تحصیلات با وجود پیشنهادات بسیار برای ادامه تحصیل در خارج و پذیرش مسئولیتهای گوناگون در رشته تخصصی، با استمداد از ثقل اکبر الهی، تحصیل علوم توحیدی و قرآنی را انتخاب نموده، راه طلبگی را پیش گرفت و به‌دست مرحوم آیه‌الله میرزا محمد طهرانی صاحب"مستدرک البحار" که از اعاظم عصر و دائی پدری او بود، در مشهد مقدس مخلع به لباس تقوی و علم گردید و در سال 1364 قمری به شهر قم مشرف شده در مدرسه مرحوم آیه‌الله حجت مشغول تحصیل گردید.

تحت عنایات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با علامه طباطبائی آشنا شده، باب انس و الفت میان آن دو گشوده شد. تمثال مبارک مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین طباطبایی و علامه آیت الله سیدمحمد حسین حسینی طهرانیمرحوم علامه حسینی طهرانی ظاهر و باطن خود را به عقل و قلب این فرزانه علم و حکمت و تفسیر سپرد و از خواص شاگردان ایشان گردید. در کتاب"مهر تابان"که یادنامه علامه طباطبائی است اینگونه نوشته‌اند:

"حقاّ اگر ما به چنین مردی برخورد نکرده بودیم خسرالدنیا والاخره دستمان از همه چیز خالی بود."مدت هفت سال در شهر قم برای فهم دین، کمر همّت بست و در سطوح مختلف از اساتید مبرّز و متخلق به اخلاق الهی همچون مرحوم آیه‌الله حاج سید رضا بهاء الدینی، مرحوم حاج شیخ عبدالجواد سدهی، مرحوم آیه‌الله حاج شیخ مرتضی حائری، مرحوم آیه‌الله سید محمد حجت، مرحوم آیه‌الله سید محمد داماد و مرحوم آیه‌الله العظمی‌حاج آقا حسین بروجردی استفاده‌های شایانی نمود. در سال 1370قمری به سفارش علامه طباطبائی و شهید شیخ محمد صدوقی یزدی راهی دیار نورانی مولی‌الموالی امیر‌المومنین علیه‌السلام گردید. مرحوم علامه طباطبائی در نامه‌ای به ایشان می‌نویسند:"اگر نبود هجرت و وفود سرکار به آستان ملائک پاسبان حضرت مولی‌الموالی امیرالمومنین علیه‌السلام و استفاضه از آن عتبه ملکوتیه، هیچگاه به هجرت شما رضایت نمی‌دادم." ایشان در نجف اشرف به محضر پر درایت مرحوم آیه‌الله حاج شیخ حسین حلی راه یافته، رحل خود را در فقه و اصول در آنجا فرود آورد. در درس مرحوم آیه‌الله حاج سید ابوالقاسم خوئی و مرحوم آیه‌الله حاج سید محمود شاهرودی و مرحوم آیه‌الله حاج آقا بزرگ طهرانی نیز شرکت جسته، از شاگردان مبرّز آنها گردد. در صفای سرّ و تطهیر قلب بنا به توصیه علامه طباطبائی با مرحوم آیه‌الله حاج شیخ عباس قوچانی (وصی سلوکی مرحوم آیه‌الله حاج میرزا علی آقا قاضی قدس سره) مرتبط شد. انس و مراوده با مرحوم آیه‌الله حاج سید جمال‌الدین گلپایگانی نیز موجب تقویت و استقامت در مسیر عرفانی بود. در تمام مدت اقامت در نجف اشرف هر شب جمعه را در مسجد سهله بیتوته می‌نمود. بالاخره تلاشها و مجاهدتهای مستمر به بار نشست و فیوضات امیرالمومنین علیه‌السلام ایشان را به مرحوم حاج سید‌هاشم موسوی حداد رضوان الله علیه متصل ساخت.تمثال مبارک مرحوم علامه حسینی طهرانی و مرحوم حاج سید هاشم حداد

در کتاب"روح مجرد"که یادنامه مرحوم حداد است نوشته‌اند:"ای نور مطلق،‌ای روح مجرد،‌ای حداد، تو دریائی بودی که امواج آن توحید و معرفت بود و آبهای آن شهود و بصیرت و یقین...."با اتصال به مرحوم حداد فصل نوینی در زندگانی ایشان پدید آمد. مراقبت‌های سلوکی و زحمات گذشته به ثمر نشست و حقیقت توحید در روح شروع به بالیدن نمود. در سال 1377 قمری پس از اتمام تحصیلات و تخصص در علوم عقلی و نقلی و معارف الهی، جهت اداء تکلیف و اقامه شعائر دین به طهران مراجعت و در مسجد قائم خیابان سعدی که مسجد مرحوم پدرشان بود به احیاء دین و تربیت نفوس مستعده پرداخت. بنابه دستور مرحوم حداد با مرحوم آیه‌الله حاج شیخ جواد انصاری همدانی باب مودت و ارادت را گشود. در کتاب"روح مجرد"در وصف مرحوم انصاری چنین نوشتهاند:"الحق ایشان آیتی عظیم از آیات الهیه بود...."

زحمات و تدابیر مرحوم علامه طهرانی در تحکیم بنیان‌های حاکمیت دین و احیاء معارف الهیه و تلاش در تثبیت محور‌های اساسی شرع همچون: طرح حکومت اسلام _ ولایت فقیه _ نمازجمعه _ نیروی مقاومت ملّی _ الگوهای اسلام برای لباس، حجاب، ازدواج، تاریخ، تقویم، ساعت، آموزش، فعالیت مردم در جامعه و...(1) بر مطلعین پوشیده نبود و در این مسیر با حضرات آیات: حاج سید صدر الدین جزائری، حاج شیخ محمد باقر آشتیانی، حاج شیخ محمد تقی جعفری، حاج شیخ جواد فومنی، حاج سید رضی شیرازی، حاج شیخ محیی‌الدین انواری، حاج شیخ بهاءالدین محلاتی، حاج شیخ صدرالدین حائری، حاج شیخ محمدعلی سبط و حاج شیخ مرتضی مطهری تشریک مساعی داشتند. نامه ایشان به رهبر فقید انقلاب قدس سره راجع به نقد پیش‌نویس قانون اساسی گویای حقایق بسیار است.

پمرحوم علامه آیت الله حسینی طهرانی در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علیه السلامس از 24 سال تلاش الهی در طهران در سال 1400قمری به آستان ملائک پاسبان علی‌ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام مُشرّف و رحل اقامت خود را در محضر فیاض آل‌محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله افکند. در مدت 16 سال اقامت در مشهد مقدس دوره علوم و معارف اسلام را در قالب 19 عنوان در 52 جلد و در بیش از 20هزار صفحه به رشته تالیف درآورد و در پرورش طلاب مُزیّن به علم و عمل اهتمام نمود. مرحوم آیه‌الله حاج سید احمد خوانساری از ایشان به عنوان"فخر عالم اسلام"یاد می‌نمود و علامه طباطبائی او را "پاسدار مکتب تشیع" نامید و مرحوم حداد به"سید الطائفتین"مُلقّب فرمود. سرانجام قلبی که یک عمر برای اعتلای توحید و ولایت و معارف حقّه علوی می‌طپید، در نهم صفر سال 1416 قمری در عَتَبه مقدّسه علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء از حرکت ایستاد و نفس قدسی‌اش به ندای ارجعی لبیک گفت و سرمست از باده سقیهم ربهم شرابا طهورا به ریاض قدس پرواز نمود و پیکر پاکش در جوار مولایش در ضلع جنوب شرقی صحن عتیق حرم مطهر رضوی، آستان بوس کفشداری آن حضرت گردید.

 مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته ، بلافاصله بعد از دریافت خبر رحلت ایشان، در پیام تسلیتی خطاب به فرزند ارشد ایشان حضرت آیت الله سید محمد صادق حسینی طهرانی دامت برکاته و اخوان، ضمن ابراز تأسف عمیق از رحلت این عالم عامل ربّانى، و سالک مجاهد روحانى فرمودند:

« ایشان از جمله فرزانگان معدودى بودند که مراتب برجسته علمى را با درجات والاى معنویّت و سلوک توأما دارا بودند، و در کنار فقاهت فنّى و اجتهادى، به فقه الله الأکبر نیز که از مقوله شهود و محصول تجربه حسّى و مجاهدت معنوى است نیز نائل گشته بودند.

فقدان آن عزیز براى آشنایان و ارادتمندانشان خسارتى دردناک و غمى هائل است.

این جانب با قلبى اندوهگین و ملول به شما آقازادگان محترم و والده محترمه و دیگر فرزندان و اخوان و کسان و نزدیکان و نیز دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت مى‏گویم، و از خداوند متعال براى ایشان علوّ درجات و حشر با احبّه و اولیاء را مسألت مى‏کنم.

هنیئًا لَهُ ما أعدَّهُ اللهُ لإولیآء اللهِ و عبادِه الصّالحین. و سلام علیکم و رحمة الله.»


منبع: پایگاه علوم و معارف اسلام (پایگاه نشر آثار مرحوم علامه آیت الله حسینی طهرانی)

مطالب مرتبط:

+ معرفی اجمالی دوره علوم و معارف اسلام

+ سیر تالیفات مرحوم علامه طهرانی به قلم مولف

+ نمونه دست‌خط مرحوم علامه حسینی طهرانی

+ فایل صوتی سخنرانی حضرت علامه حسینی طهرانی قدس‌سره در اهمیت علم و علم‌آموزی

سی روز، سی گفتار | یازدهم: سفره‌ی رمضان

شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۰ ق.ظ

وب سایت گفتمان برتر


روز یازدهم: «سفره‌ی رمضان»

این‌که مى‌گویند ماه رمضان، ماه ضیافت الهى است و سفره ضیافت الهى پهن است، محتویات این سفره چه چیزهایى است؟ محتویات این سفره که من و شما باید از آن استفاده کنیم، یکى‌اشروزه است؛ یکى‌اش فضیلت قرآن است -قرآن را گذاشتند در این سفره با فضیلتِ زیاد، بیش از ایام دیگر؛ و به ما گفتند که تلاوت قرآن کنید- یکى‌اش همین دعاهایى است که مى‌خوانیم؛ «یا على و یا عظیم»، دعاى افتتاح، دعاى ابوحمزه؛ این‌ها همان مائده‌هایى است که سر این سفره گذاشته شده.

متن کامل در ادامه مطلب


مطالب مرتبط:
+ حجت الاسلام واسطی:بهترین روش خودسازی کدام است؟

+ سی روز، سی گفتار | نه: عید رمضان

+ سی روز، سی گفتار | هشت : ماهِ فرصت ها

معرفی جلسات سیر و سلوک قرآنی

چگونه بفهمیم عملمان برای خدا بوده است یا نه؟

سی روز، سی گفتار | دهم: تکبر مانع تکامل

جمعه, ۲۸ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۰ ق.ظ
وب سایت گفتمان برتر

روز دهم: «تکبر مانع تکامل»

یکى از صفاتى که مانع راه کمال انسانى است و در قرآن به عبارات گوناگون و در جاهاى فراوان و همچنین در روایات و فرمایش‌هاى ائمه علیهم‌السلام نسبت به آن صفت پرهیز داده شده‌ایم و برحذر داشته شده‌ایم، صفت تکبر و خودبزرگ‌بینى است. این صفت براى پیشرفت انسان در مدارج معنوى، چیز بسیار خطرناکى است.

هدف نهایى از این‌همه جنجال‌هایى که از اول تاریخ بوده است -یعنى آمدن پیامبران، مبارزات فراوان، دو صف شدن حق و باطل، جنگ‌ها، نبردها، درگیری‌ها، صبرها بر مشکلات، تلاش عظیم اهل حق، حتّى تشکیل حکومت اسلامى و استقرار عدل اسلامى- تکامل و کمال انسان و نزدیک شدن او به خداست. همه‌چیز، مقدمه این است؛ ولى تکبر حالتى است که اگر در کسى وجود داشت، او دچار خودشگفتى مى‌شود و وقتى خودش، کارش، معلوماتش و خصوصیاتِ فردیش را مورد توجه قرار مى‌دهد، حس اعجاب به او دست مى‌دهد و به نظرش بزرگ و زیبا و مطلوب مى‌آید. شاید بشود گفت که بزرگترین مانع و بدترین درد و بیمارى در راه تکامل بشرى، عبارت از خود را بزرگ دیدن، خود را پاک و بى‌غش دیدن، خود را قدرتمند و توانا دیدن و خود را برتر از دیگران مشاهده کردن است.

متن کامل در ادامه مطلب


مطالب مرتبط:
+ حجت الاسلام واسطی:بهترین روش خودسازی کدام است؟

+ سی روز، سی گفتار | نه: عید رمضان

+ سی روز، سی گفتار | هشت : ماهِ فرصت ها

+ معرفی جلسات سیر و سلوک قرآنی

+ چگونه بفهمیم عملمان برای خدا بوده است یا نه؟

فرداى دنیاى اسلام در دست طلبه امروز است...

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۱ ب.ظ

وب سایت گفتمان برتر


عزیزان من! وقتش حالاست...

در بین جلساتى که عدّه‌اى گرد هم مى‌آیند و ما شاهد آن هستیم، شاید جلسه‌اى براى این حقیر، به شیرینى و زیبایى این جلسه نباشد. جمعى که جوان و اهل علم و تحصیل دانش هستند و در راه صلاح انسانیّت و رضاى خدا کوشش مى‌کنند،گرد آمده‌اند. این جمع، ترکیب بدیع، زیبا و با شکوهى از ارزشهاى گوناگون است .

سایت گفتمان برتربنده مکرّر عرض کرده‌ام که بیشترین صفا، معنویّت و حقیقت، روى هم در مجموعه طلبگى حوزه‌هاى علمیّه است. خدا مى‌داند که در این حجره‌ها و مجموعه‌ها و در بین جمع انسانهاى مؤمن، چه دلها، روحها و اخلاصها و چه عشقهایى با ارزشها، و چه صفاهایى وجود دارد، که هر کس چند صباحى را در عالم طلبگى گذرانیده باشد، از آن بى‌خبر نیست.

امروز، حوزه قم، بر قلّه جوامع روحانیت است. در طول تاریخ و در عرض زمان، در هیچ برهه‌اى، حوزه‌اى با این کمیّت و کیفیتِ کارى و با این هدفهاى بزرگ و امیدهاى درخشان وجود نداشته است. در گذشته، طلاّب در حوزه‌هاى علمیّه، افق را تیره و تار مى‌دیدند. آماج تبلیغات آنها، گاهى به یک جماعت چند ده نفرى محدود مى‌شد. حوزه‌ها به جهان نمى‌اندیشیدند. به پایگاههاى رفیع سیاسى، اقتصادى و انسانى در اکناف گیتى نمى‌اندیشیدند. امروز در نگاه طلبه جوان، یک روستا نه به عنوان یک محیط محدود، بلکه جهان گسترده‌اى است که در آن، سیاست، استکبار، ابرقدرتها و صفوف به هم فشرده باطل وجود دارند و طلبه در دل و با عزم راسخ خود، به پیشواز این دنیا مى‌رود تا على‌رغم میل دشمنان، در عرصه گیتى، سخن حق را زنده کند و به کرسى بنشاند. اگر به روستا مى‌رود، به چشم بخشى از آن دنیاى بزرگْ به آن نگاه مى‌کند. در آن دنیا، روستا، شهر، شهر بزرگ، کارخانه، دانشگاه، محیطهاى اسلامى و غیر اسلامى و بلکه ضدّاسلامى هم وجود دارد. این، امید طلبه امروز و آفاق دید اوست (ما در چه زمان چنین شرایطى را داشتیم؟!) و صفاى طلبگى، همان دریاچه زلال آرامى است که طوفان­هاى مادّیگرى، سکون و طمأنینه الهى آن را آشفته نکرده استسایت گفتمان برتر. صفاى طلبگى، همان معنویّت و حجره ساده، تواضع و کم توقّعى آن است، یا خانه‌اى که از حجره، چندان بهتر نیست. به همین دلیل است که بنده در دل خود، این جمع را بسیار ارج مى‌نهم و قدر مى‌دانم و از خدا مى‌خواهم که آنچه رضاى او و به سود این جمع و حوزه‌هاى علمیّه و طبعاً به سود جهان اسلام است، در این فضا منعکس کند و به دلها و گوشها برساند.

عزیزان من! بنده درباره حوزه و دنیا و کار طلبگى، حرفهاى زیادى در دل و بر زبان دارم. شاید بعضى از شما عزیزان آنها را شنیده باشید. این را هم گفته باشم که این حرفها، حرفهاى یک نفر نیست. حرف بنده حقیر نیست؛ بلکه حرف آن نسلى است که گذشته، حال و آینده روحانیت را در مقابل چشم مجسّم مى‌کند. همه دلسوزان، به این حرفها اعتقاد دارند. همه زعما و مسؤولان امور حوزه‌ها که از مجارى امور آگاهند، چنین چیزهایى را مى‌دانند، مى‌شناسند، آرزو دارند و مى‌گویند.

 اگر ما عناصر اصلى حوزه را چهار تا پنج عنصر بدانیم (استاد، شاگرد، فضاى آموزشى، مواد درسى و از این قبیل) شاید به اعتبارى بتوان گفت: مهمتر از همه، عنصرِ طلبه است؛ چون همه این امکانات براى اوست. اگر طلبه نباشد، وجود فضاى آموزشى، کتاب درسى، علم استاد و فنّ سخنورى او بى‌معنا مى‌شود. و این، یک طرف قضیه است.

طرف دیگر آن، فرداى دنیاى اسلام است که آن هم در دست طلبه امروز است. یعنى همین طلبه امروز که مهمترین ناقل و رسانه است، فردا هم مهمترین وسیله و ناقل است. بنابراین، به اعتبارى، طلبه، اهمّ عناصر در این باب است. بنده خودم را در مقابل این عنصر ارزشمند مدیون مى‌دانم و چیزهایى به نظرم مى‌رسد که فکر مى‌کنم اگر آنها را در این جمعِ طلبگى مطرح کنم، بخشى از آن دِیْن، ممکن است ادا شود...

سایت گفتمان برتر

...فضاى قم و حوزه علمیّه، یک فضاى معنوى است. حال، از گذشته‌هاى بسیار دور، حرفى نمى‌زنیم؛ اما از حدود زمان میرزاى قمى (رضوان اللَّه علیه)، و اندکى پیش از آن، یعنى زمان مرحوم ملاّصدرا و فیض تا امروز، که دوباره قم یک حوزه علمیه برجسته شده است، صحبت مى‌کنیم. آن‌قدر اقطاب و ارکان معنوى و روحى از بزرگان، علما، زهّاد و اهل معرفت و سلوک، در همین فضایى که شما در آن نفس مى‌کشید، راه مى‌روید و زندگى مى‌کنید، حضور یافته‌اند که شمارش و شرح حال آنان، انسان را به دهشت مى‌اندازد. چقدر در این فضا معنویت ابراز شده است! سایت گفتمان برترچه خبر است در این مدرسه فیضیه و آستانه مقدّسه و در این قبرستان شیخان و گوشه گوشه این شهر عزیز و پر خاطره! این فضا را باید قدر بدانید و خود را با آن همرنگ کنید.  بارِ سنگینى بر دوش دارید و براى تحمل آن، بنیه معنوى قوى‌اى لازم است. «انّا سنلقى علیک قولاً ثقیلاً» حضرت حق، به پیغمبر و عزیز و حبیب خودش که برترین انسانها در طول تاریخ، از اوّلین و آخرین بود، خطاب فرمود که نماز شب را بخوان. نیمه شب برخیز، ارتباط و اتّصال خود را مستحکم کن؛ چون کارِ سنگینى در پیش دارى. «انّا سنلقى علیک قولاً ثقیلاً.» تحمل این بار، سخت است. آنانى که در وسط این راهِ پر دشمن و شیطان، لرزیدند، لغزیدند، منصرف شدند، به دشمن پیوستند، یا به آفات دیگر مبتلا شدند، این جاى کارشان - معنویّت - عیب داشته است

. طلبه امروز باید به این بُعد از زندگى خود، بسیار توجّه کند. شما جوانید؛ دلهاى شما نورانى است و تعلّقاتتان کم است؛ اما همیشه این طور نمى‌مانید. این سرمایه را امروز فراهم کنید تا آن روز که گرفتاریها و تعلّقاتْ از اطراف به شما حمله کرد، بتوانید از آن ذخیره معنوى خود استفاده کنید

 من یقین دارم، آن پیرمرد نورانى، معنوى، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست تواناى او بنا، غرس، آبیارى و میوه چینى شد، اگر در جوانى، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشتسایت گفتمان برتر و آن دل مؤمن و نورانى در او پدید نمى‌آمد، این کارهاى بزرگ از او صادر نمى‌شد. مرحوم آقاى حاج میرزا جواد آقاى تهرانى که از علماى بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیارى ایشان را مى‌شناختند، نزدیک سى سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانى براى تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمى‌شناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانى در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز مى‌خواند و اشک مى‌ریزد و تضرّع مى‌کند.» حاج میرزا جواد آقاى تهرانى مى‌گفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضى پرسیدم این آقاى نورانى کیست؟ گفتند این آقا روح‌اللَّه خمینى است. » وقتى آقا روح‌اللَّه، در دوره جوانى، آن سرمایه و ذخیره را پدید مى‌آورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگى، امام و بنیانگذار حکومت جمهورى اسلامى مى‌شوند.

معمولاً پیرمردها، در زودتر از این سن بازنشسته مى‌شوند و حال اداره زندگى شخصى خودشان را هم ندارند؛ اما امام در آن سن، چنین بناى عظیم و توصیف ناپذیرى را به وجود آوردند و در مقابل دشمن، آن‌طور ایستادند که انسان از شجاعت و پایدارى ایشان در مقابل حوادث و مصائب، مبهوت مى‌ماند.

در همین قم، اوایل انقلاب، به مناسبتى ما خدمت ایشان رسیده بودیم. صحبتى شد و ایشان درباره سیّد احمد آقا مطلبى را فرمودند که درست و دقیق، یادم نیست. اما مضمون آن این بود که «اگر این احمد را بگیرند یا شکنجه کنند و یا بکشند، من در باطن قلبم هم متزلزل نخواهم شد. نه این‌که بخواهم خودم را نگهدارم؛ تظاهر و تصبّر کنم.» این، تعبیر ایشان بود. مفهوم «لا تحّرکه العواصف و قور عند الحزائز»، این است.

عزیزان من! وقتش حالاست. از این فضاى معنوى، مواریث و یادگارهاى معنوى‌اى که در این فضا انباشته است، استفاده کنید. مرحوم سیّد حسین رضوى، از همین آستان مقدّسه و از علماى اوایل قرن چهاردهم است که از حالاتش نقل مى‌کنند، مثلاً در قنوت نماز وتر، دعاى «ابى حمزه» را از ابتدا تا انتها مى‌خوانده است! چنین عابدان و زاهدانى رااین حوزه تربیت کرده است. من از بزرگان حوزه خواهش مى‌کنم، درس اخلاق و تهذیب را براى جوانان مستعد، روشن و نورانى - که در این حوزه فراوان هستند - جدّى بگیرند. پس، نکته اوّل مغتنم شمردن این فضا، جوانى، فراغت و نورانیّتى است که بحمداللَّه در شما وجود دارد، و این فرصتْ پایه همه چیز است.

بیانات در دیدار جمعی از روحانیون ۱۳۷۴/۰۹/۱۶


مطالب مرتبط:

+ نقشه راه

سی روز، سی گفتار | نهم:عید رمضان

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۰ ق.ظ
وب سایت گفتمان برتر

روز نهم: «عید رمضان»

شروع ماه مبارک رمضان، در حقیقت عید بزرگى براى مسلمانان است و جا دارد که مؤمنین، ورود این ماه را به هم تبریک بگویند و یکدیگر را به استفاده هرچه بیشتر از این ماه توصیه کنند. چون ماه ضیافت الهى است، در این ماه فقط مؤمنین و کسانى که اهل ورود در این ضیافتند، بر سر سفره پروردگار منان و کریم مى‌نشینند. این، غیر از سفره عام کرم الهى است که همه انسان‌ها بلکه همه موجودات عالم از آن بهره‌مندند؛ این سفره خواص و ضیافت خاصان پروردگار است.

متن کامل در ادامه مطلب


مطالب مرتبط:

+ حجت الاسلام واسطی:بهترین روش خودسازی کدام است؟

+ سی روز، سی گفتار | هشت : ماه فرصت ها

+ سی روز، سی گفتار | هفت: ماهِ او

+ معرفی جلسات سیر و سلوک قرآنی

+ چگونه بفهمیم عملمان برای خدا بوده است یا نه؟

وب سایت گفتمان برتر


در ضیافت افطار نخبگان فرهنگی اجتماعی مشهد در قرارگاه ولی امرمطرح شد;

تحلیل آینده شناسانه ی روندهای20سال آینده توسط حجت الاسلام شیخ عبدالحمید واسطی

در ایام مباه مبارک رمضان و همزمان با ششمین روز این ماه(24تیرماه 92) ، قرارگاه فرهنگی ولی امر میزبان ضیافت فعالان فرهنگی و اجتماعی مشهدمقدس بود. در این ضیافت که جمعی از نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر ، من جمله حضرات آقایان دعایی، سرویها، علی و محمد سهیلی ، معماریانی، شراهی، ابویسانی و ... همراه با خانواده حضور داشتند، حجت الاسلام شیخ عبدالحمید واسطی، دقایقی را به بیان شاخص های فضای جهانی در 20 آینده پرداخت.


سایت گفتمان برتر

محورهای مهم سخنان حجت الاسلام واسطی و همچنین فایل صوتی و تصویری این جلسه در ادامه مطلب قابل دسترس است.


مطالب مرتبط:
+ انتشار این مطلب در سایت قرارگاه ولی امر و وبسایت عمارنامه

+ معرفی حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالحمید واسطی

 + حجت الاسلام واسطی:بهترین روش خودسازی کدام است؟

+ گزارش بازدید علامه مصباح از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام+فایل صوتی و تصویری سخنرانی معظم له

+ دریافت ویدئوهای دیگر استاد واسطی در سایت آپارات


سی روز، سی گفتار | هشت: ماه فرصت‌ها

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۰ ق.ظ

وب سایت گفتمان برتر

روز هشتم: «ماهِ فرصت‌ها»

ماه فرصت‌ها

ماه مبارک رمضان با همه برکاتش و همه زیبائى‌هاى معنوى‌اش، بار دیگر فرا رسید. از قبل از شروع ماه مبارک، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده می‌فرمود براى ورود در این عرصه خطیر و والا و پربرکت؛ «قد أقبل إلیکم شهر اللَّه بالبرکة و الرّحمة». در خطبه روز جمعه آخر ماه شعبان، بنا به روایتى این‌طور فرمود؛ خبر داد، توجه داد به مردم که ماه رمضان فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصت‌ها. فرصت‌هاى فراوانى در این ماه در برابر من و شماست. اگر از این فرصت‌ها بتوانیم درست استفاده کنیم، ذخیره عظیم و بسیار ارزشمندى در اختیار ما خواهد بود...

متن کامل در ادامه مطلب


مطالب مرتبط:
+ حجت الاسلام واسطی:بهترین روش خودسازی کدام است؟

+ سی روز، سی گفتار | هفت: ماهِ او

+ سی روز، سی گفتار | شش: خطر غرور

+ معرفی جلسات سیر و سلوک قرآنی

+ چگونه بفهمیم عملمان برای خدا بوده است یا نه؟