برترین نشانه | 10-آیت؛ نزدیکترین راه :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

برترین نشانه | 10-آیت؛ نزدیکترین راه

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸ ق.ظ

وبسایت گفتمان برتر


شب دهم | آیت؛ نزدیکترین راه

خلاصه ای ازنکات مطرح شده
توسط حجت الاسلام نخاولی در شب دهم رمضان المبارک 1435 مورخ 17 تیرماه 1393

الرحمن علم القرآن. لازمه رحمت عام هدایت عمومی همه بندگان هست و چون بندگان  سطوح متفاوتی دارند لازم می آید که سطوح مختلفی از اتمام حجت برای افراد در رده های مختلف عرضه شود. پس در حقیقت آیت و اوردن معجزه لازمه اسم شریف هادی خداست و آن مولود اسم شریف رحمان است،رب هدایت می کند: ربنا الذی اعطی کل شی خلقه ثم هداه. چون خلقت حکیمانه است باید به هدفی منجر شود و چون باید به هدفی منجر بشود در فضای هدف انسانی که تعالی بود لازمه اش هدایت بندگان به آن سطح است و لازمه این مساله این است که بندگان به حرف انبیاء اعتماد حاصل کنند و لازمه این مطلب، آوردن آیت برای بعضی از سطوح بندگان است.

ضرورت بحث از آیت

حالا چه ضرورتی دارد ما بحث از معجزه و آیت کنیم؟ هر پیامبری دو حرف دارد. اول؛ دعوا(ادعا)، دوم؛ دعوت مدعیان کاذب مثل مسیلمه کذاب که در زمان صدر اسلام ظهور کرد و مثل دیگران آمده اند. امروزه هم  برخی می گویند: ما مصلحان اجتماعی هستیم و از جانب خداوند آمده ایم اجتماع را درست کنیم. هر نبی کاذب یا صادق، البته نبی کاذب نداریم ، مدعی نبوت،چه مدعی باشد چه پیامبرصادق باشد دو حرف دارد:یکی ادعا و یکی دعوت ها.

 چرا ما تابع رسول اکرم (صل الله علیه و آله) هستیم؟ چون ادعایش را پذیرفتیم؛ ادعای انبیا این هست که من از طرف خدا برای دعوت و هدایت شما آمده ام و از طرف خدا برای شما طرح و برنامه آورده ام. وادعای مثلا این افرادی که  به عنوان کسانیکه مدعی کاذب نبوت بودند همین بود. مثلا علی محمد شیرازی  ملقب به باب بعد از اینکه ادعای واسطه  بودن بین خلق و امام زمان را کرد بعد از یک مدتی ادعا کرد خود امام زمان هستم، بعد از یک مدتی گفت پیغمبرم؛ دین اسلام نسخ شده و من ابطالش می کنم و دین جدیدی می آورم؛ کسانی دیگری هم در گوشه و کناردر طول تاریخ تا حالا. این ادعا ها را با چه چیزی باید محک بزنیم؟و به عبارت دیگرمحتوای دعوت انبیا یعنی بعد از اینکه گفت من پیامبرم چه چیزی می گوید؟

دو الی سه محور دارد:

اول: از جانب خدا آمده ام، بدانید که اینها حق است. مجموعه ای از این هست ها میشود عقائد.

دوم: یک سری دستورات و اصلاحیه های اخلاقی؛اینها اخلاق کریمانه هست،این ویژگی های را انسان باید داشته باشد و امثال اینها.

سوم: دستورات رفتاری برای رشد و تعالی. علاوه برعقائد و اخلاق صحیح ومتعالی نیاز به این عملکرد ها داریم. اینها میشود مجموعه دعوت پیامبر.مجموعه عقاید، اخلاقیات و احکام که همه بر روی ادعای پیامبر سوار شده است که من پیغمبرم، این مجموعه چند گانه ای از اخلاق وعقاید احکام در همه آنها انسان باید اطلاع داشته باشد.

یاد گرفتن و اطلاع و فهم همه قسمت های دین واجب هست؛ چون دین یعنی دستورالعمل زندگی؛ما باید دستورالعمل زندگی را بدانیم. زندگی چیست؟مجموعه افکار، حالات، رفتارها. برچه اساسی داریم زندگیمان را تنظیم می کنیم؟براساس یک نظری می خواهیم تنظیم کنیم؛ دین یعنی نظر خدا برای تنظیم زندگی. زندگی یک بار مصرف، غیر قابل تکرار با نتیجه ابدی است، در نتیجه عقل حکم می کند که همه را اطلاع داشته باشیم،منتها این اطلاع در دو سطح است از بعضی از این قسمت ها صرفا اطلاع داشته باشد کفایت می کند. هرکس موظف هست طبق نظر مرجع خودش حرکت کند، بپرسد این کاری که من دارم می کنم، این معامله ای که دارم انجام میدهم، این مقدار سودی که در کاسبی ام می کشم مشروع هست یا نیست؟شغلی که دارم؟وامی که میگیرم مشروع هست یا نیست؟اینها را آدم باید احراز کند.

محوریت فراگیری عقاید تحقیقی

پس هر پیامبری یک سری دعوتها دارد که آن بسته دعوتی؛ سه محور اصلی اش عقاید، احکام و اخلاق است. این سه تا  فراگرفتن احکامش و اخلاقش لازم است، می خواهد تحقیقاً باشد، می خواهد تقلیداً باشد. ولی فراگرفتن عقائد تحقیقاً واجب است. عقائدتان را خودتان باید بسازید، اینکه در مجلسی بنشینید چه گوینده را قبول داشته باشید چه با هم آشنا شده باشید یا نشده باشید و طبق گفته های او این ها شکل بگیرد، او در ذهن شما ساختمان بچیند که عقاید نشد. عقاید سمعی به درد نمی خورد، عقاید عقلی به درد میر خورد نه سمعی. یعنی باید ارزیابی بکند بعد عقائد خودش را برای خودش با دلیلی که خودش برایش مفهوم است و به آن رسیده است وساختمان عقائدش را بچیند.

اینکه تحقیقا بفهمد به این معنا نیست که این فرد باید الان بتواند بک کنفرانس راجع به توحید بدهد و دیگران را قانع کند. بلکه اگر از او پرسیدند چرا ؟ بتواند به اندازه خودش و به زبان خودش یک دلیل بیاورد. مثلا الان میپرسیم  چرا مسافرباید نمازش را شکسته بخواند؟ الان که مثل قدیم نیست سفرها با مشقت و رنج باشد، یک ساعت تو هواپیما می نشیند فردا هم توی هتل است راحت تر از خانه اش؛ پس چرا باید نمازش را شکسته بخواند؟ ما نمی توانیم جواب بدیم، اما می دانیم که پیش فرضی هم داریم که دین بدون دلیل و حجت حرف ندارد همه اش به حساب و کتاب است.

دلیلش چیست ؟نمیدانیم فقط میدانیم از حد ترخص که خارج شد، مسافر محسوب می شود، نمازش را شکسته بخواند روزه اش را هم بخورد. اما اگر گفتند چه کسی گفته پیغمبر معصوم است، دیگر نمیتوانیم بگوییم یک حساب و کتابی دارد، یعنی خطوط کلی عقاید را از کسی اگر سوال کردند باید بتواند به زبان خودش ولو یک دلیل اولیه که دلالت داشته باشد بیان کند. چراکه تمام عقاید و اخلاق و احکام روی فونداسیون من پیامبر خدا هستم سوار است. چرا این احکام رو بلدیم؟چرا پیگیری میکنیم؟چرا دنبال این اخلاقیم؟چون پذیرفتیم که اینها برترست، چرا؟ چون خدایی است، چرا؟چون پیغمبر ادعا کرده که من از جانب خدا اومدم، چرا؟ یعنی اگر عقاید تحقیقا فراگرفتنش لازم است به طریق اولی اون چیزی که کل عقاید واخلاق و احکام روش سوار است یعنی انی رسول الله واجب است. یعنی پایه عقاید واخلاق و احکام است و یکی از مهم ترین مسائل عقاید است؛ یعنی اثبات حقانیت این دین. چطور می خواهیم اثبات کنیم؟ ششصد هزار تا دین وجود دارد، مگر ممکن است همه ادیان را پیگیری کرد؟ ما تقریبا حدود یک میلیارد و نیم مسلمان داریم،یک میلیارد و نیم هم مسیحی داریم،حدود دو نیم میلیارد هم لائیک داریم(افرادی که دین خاصی ندارند) در این قسمت  حدود صد هزار تا دین حداقل  داریم، صد هزار تا پنچ صفحه هم که بخواهد آدم کتاب بخواند  می شود هزار جلد کتاب 500 صفحه ای. این راه، راه سختی است.

آیت؛ نزدیک ترین راه

 اما از همه راهها نزدیک تر راه آیت بودن است. به عبارت دیگر اگر کسی برود پیش حضرت موسی و بگوید من حاضرم به شما ایمان بیاورم ولی وقتی که به من ثابت شود، یک راهش این است که حضرت موسی عصا را بیندازند و آیتی نشان بدهند، حالا که پیغمبر بر حسب ظاهر در بین مردم نیست چطور؟ از کجا مردم بفهممند اسلام حق است؟

یک راه  اساسی، میانبر، متقن، بحث آیت بودن قرآن است و به همین خاطر هست که خداوند معجزه و آیت تمام انبیا را وابسته به نفس همان نبی قرار داده است. برای ظهور وبروز اون اعجاز نفس نفیس آن نبی لازم است. تنها معجزه و آیتی که خداوند کاملا از نفس آورنده اش فارغ و مجزا کرده قرآن است. چرا؟ بخاطر اینکه این آیت باید استقلال داشته باشد، این عصایی هست که همه باید بتوانند آنرا بیندازند. چرا؟ چون دین ابدی است ولی پیامبرش بر طبق آیه مانند دیگر مردم می میرد. پیامبرش مثل سایر انبیا و انسان ها  قرار نیست تا روز قیامت به حسب ظاهر با جسم دنیایی شان در این عالم تشریف داشته باشند. چون می خواهد برود و چون دینش خالد است بنابر این باید دعوای خودش را بتواند اثبات کند که من دین برتر و خدایی ام و باید همیشه آیتش جریان داشته باشدو نباید وابسته به نفس نبی اش باشد. همان ضرورتی که در بحث مسلمانی داریم همان ضرورت در بحث آیت مطرح است. از واجبات همه ما بحث از آیت بودن و حقانیت اسلام است. اگر کسی از ما بپرسد به چه دلیل مسلمانیم یک دلیل منطقی و معقول باید داشته باشیم به دور از ادعا. چرا مسلمانیم؟ یک غیر مسلمان را چطور میتوانیم دعوت کنیم؟
دین غیر قابل دفاع ارزش دین داری اش را ندارد!

بالاخره همه ما درجاتی از دلیل و حجت داشتن را داریم، اینطور نیست که دلیلی نداشته باشیم، صحبت سر این است که آیا این دلیل ها کفایت می کند یا نه؟ روز و شب شبهات از هر طرف وارد می شود.

جهل بلای بزرگ و درد بی درمان .جاهایی که منشأش جهل است فونداسیون درست چیده نشده است. یکی از جاهایی که این فونداسیون را تقویت میکند این است که آدم به این باور رسیده باشه که این دین حق است و در اسلام خدا عصایی رو داده که هم خودمان بفهمیم و هم به دیگران بدهیم.

انواع آیت در ادیان

هر دین دو نوع آیت دارد:

یک: آیت قطعی و همیشگی

دو: یکی آیت های اقتضایی

هر دین دوتا آیت قطعی دارد. اولین آیت هر دین نفس و شخص شخیص اون پیامبر است و بزرگتریم معجزه، خود اون پیغمبر است. اعجازی که انجام میدهد شعاعی از نفسش است. خودش بزرگتر از آن آیت است. بزرگترین آیت، خود آورنده اون دین است . در جلسه آینده ان شاء الله بیشتر در این مورد گفتگو خواهیم کرد.

والحمد لله ربّ العالمین

حاشیه اسلیمی

سخنرانی حجت الاسلام نخاولی با عنوان برترین نشانه

شب دهم رمضان المبارک 1435 - 17 تیرماه 1393

دریافت فایل صوتی با حجم 13 مگابایت


حاشیه اسلیمی


لوگوی نشریه فصل ملاقات

 ویژه نامه فاخر رمضان المبارک 1435

شماره دهم


مؤسسه فرهنگی راه حق، مجموعه ای است با هویت کاملا مردمی و بدون هیچ گونه وابستگی به سازمان ها و نهاد های دولتی که هزینه های امور جاری و فعالیت های فرهنگی تبلیغی خویش را از مجرای مشارکت های مردمی و همچنین تولید و توزیع محصولات فرهنگی فاخر تأمین می کند.

لذا خواهشمند است در صورت تمایل، بمنظور جبران هزینه های طراحی و تولید این نشریه، توانمندسازی مجموعه در راستای تولید و توزیع حداکثری محصولات فاخر و تقویت و تثبیت زیرساخت های حوزه ی نشر مکتوبات حجت الاسلام نخاولی، در قبال دریافت این فایل مبلغی را به دلخواه از این درگاه پرداخت نمایید.

درگاه پرداخت آنلاین وبگاه گفتمان برتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی