برترین نشانه | 26-پیامد سکوت دربرابر ظلم :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

برترین نشانه | 26-پیامد سکوت دربرابر ظلم

شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۶:۲۵ ق.ظ

وبسایت گفتمان برتر


شب بیست و ششم | پیامد سکوت در برابر ظلم

خلاصه ای ازنکات مطرح شده
توسط حجت الاسلام نخاولی در شب بیست و ششم رمضان المبارک 1435 مورخ 2 مردادماه 1393

در بحث اعجاز و آیت بودن قرآن سعی شد جامعیت در نگرش نسبت به حقیقت آیت بودن انبیاء، دین و قرآن مطرح شود. این بحث ها، مقدماتی بر فهم حواشی اعجاز بود که منجر به فهم آیت بودن دین می شود.

چند جلسه به گفتگوی آیت عالم خلقت امیر المؤمنان علیه السلام گذشت و عنان گفتار را خود حضرت به سمت آشنایی بیشتر ما با قرآن سوق دادند و باشد که به واسطه قرآن حضرت را بیشتر بشناسیم. چند بحث دیگر در این مقدمات می ماند که انشاء الله دراین چند شب انجام می دهیم و می ماند وجوه اعجاز قرآن که در جایی دیگر آن را بحث می کنیم.

وجوه بین المللی اسلام

یکی از اموری که بین المللی است در عالم اسلام عدل است. عدل، امانت، احسان به والدین و صدق در کلام، بین المللی است یعنی فرق نمی کند مخاطب آن چه کسی باشد و برای همه  اعم از مسلمان و غیر مسلمان باید رعایت شود.

امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند: امانت ها را برگردانید و به خدا قسم اگر قاتل حسین علیه السلام هم امانتی به من دهد به او بر می گردانم ولو اینکه شمشیری باشد که با آن حضرت را شهید کرده اند!

راهپیمایی روز قدس

قران اشاره فرموده:« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا ...» دشمن ترین دشمنان نسبت به ایمان در درجه اول یهود است دوم سایر مشرکان. (المائدة/82) قرآن در این آیه، عالم انسانی را به چهار قسمت دسته بندی کرده است که محور آن هم اهل ایمان است: یهود، مشرکین، الذین آمنوا و نصاری.

الْیهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى(المائدة/82)

اعجاز قرآن کریم؛ خبر از آیندۀ یهود

 این دسته بندی خودش از اعجازهای قرآن است. الآن در جهان ما چند نفر مسلمان داریم؟ حدود یک و نیم میلیارد. چند نفر مسیحی داریم؟ باز هم حدود یک و نیم میلیارد. چند نفر یهودی داریم؟ بین 12 تا 15 میلیون. حدود سه میلیارد هم لائیک و بت پرست و ... داریم.

در این موازنه 15 میلیون از افراد بر کل جبهه علیه ایمان خط می دهند و سر دسته افراد، اینها هستند.

این آیات در شرایطی نازل شده است که یهود، محلی از اعراب نداشتند. این آیات در سوره مائده بیان شده است و سوره مائده هم در آخرین سال عمر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است.

در آن زمان، در تمام شبه جزیره عربستان، یهودی نداریم، الا اینکه یا کشته شده اند یا مسلمان شده اند یا جزیه می دادند و کسانی بودند که دست از جنگ کشیدند و حدود چند هزار نفر هم بیشتر نبودند. درا ین سوره و در این شرایط خداوند به مسلمانان می گوید حواستان باشد که دشمن ترین دشمن شما یهود است.

ویژگی های یهود در قرآن

این آیه جریان مهمی را می خواهد بیان کند. در ویژگی های این قوم می فرماید این قوم، قوم آتش افروزی هستند. دائم آتش فتنه بر پا می کنند: «کُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَیسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا»(المائدة/64)

این دیگر ربطی به انقلاب و سیاست نظام و دیگران ندارد. هر کسی تابع دین است حواسش باید به این آیات باشد. قرآن می فرماید این جریان جهانی است یک جریان منطقه ای نیست. همچنین می فرماید:

«وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ»  هر زمان، از خیانتی (تازه) از آنها آگاه می‌شوی(المائدة/13)

خَائِنَةٍ به حرکات ظریفی گفته می شود که عموم مردم نمی بیینند. حرکات ظریفی که کمتر افرادی متوجه آن می شوند. بعضی می گویند مسلمانانی که در حال کشته شدن هستند ضد شیعه هستند و ارتباطی به ما ندارند که اولا اینطور نیست و اغلب آنها شافعی مذهب و دوستدار اهل بیت اند، در ثانی به فرض هم که باشند، باز هم با عدالت جور در نمی آید. گفتیم ظلم و عدل و صدق و کذب و امانت و خیانت و احسان به والدین و کوتاهی در حق آنها، احکامی بین المللی است. قرآن می فرماید اینها دشمن ترین اند. اتفاقا خود حضرت امیر علیه السلام یک خطبه را به خاطر دفاع از یک زن یهودی قرائت کردند.

جهاد در نهج البلاغه

 خطبه 27 نهج البلاغه درباره ظلم معاویه و حمله به شهر انبار است که حضرت می فرمایند:

 «فإنّ الجهاد بابٌ منْ أبْواب الجنّة، فتحهُ اللهُ لخاصّة أوْلیائه، وهُو لباسُ التّقْوى، ودرْعُ الله الحصینةُ، وجُنّتُهُا الوثیقةُ»: جهاد در مهمی از درهای بهشت است. هر کسی لیاقت ورود به این در را نخواهد داشت. این جنگ در راه خدا به هر شکلی که باشد لباس تقوا است و سپر غیر قابل نفوذ الهی است.

«فمنْ ترکهُ رغْبةً عنْهُ ألبسهُ اللهُ ثوْب الذُّلّ» : و هر کسی که به آن، بی رغبت و بی تمایل باشد خدا لباس ذلت را بر او می پوشاند.

«و شملهُ البلاءُ، ودُیّث بالصّغار والقماءة وضُرب على قلْبه بالاْسْهاب»: و دچار بلا می شود و در مقابل کوچک و بزرگ این فرد تحقیر می شود و بر قلبش پرده خواری می خورد. در این جا حضرت بعد از توصیف جهاد، مردم را دعوت به جهاد می کنند: «ألا وإنّی قدْ دعوْتُکُمْ إلى قتال هؤُلاء القوْم لیْلاً ونهاراً، وسرّاً وإعْلاناً وقُلْتُ لکُمُ اغْزُوهُمْ قبْل أنْ یغْزُوکُمْ»: حواستان باشد که شما را صبح و شب و آشکار و نهان و در همه حال به جنگ با اینها دعوت می کنم با اینها بجگنید قبل اینکه با شما بجنگند.

«فو الله ما غُزی قوْمٌ قطُّ فی عُقْر دارهمْ إلاّ ذلُّوا»:  به خدا قسم هیچ قومی نبودند که اجازه دهند که دشمن بیاید در پشت خانه شان جنگ کند الا اینکه ذلیل شدند. حالا فرقی نمی کند که مملکت الهی باشد یا فاسق باشند. این معادله عالم هستی است.

واکنش تکان دهندۀ امام علی علیه السلام در برابر ظلم به یک زن یهودی

نکته اصلی که می خواهم بیان کنم در این قسمت خطبه است که می فرمایند: «وهذا أخُو غامدٍ قدْ وردتْ خیْلُهُ الاْنْبار... فردی از طایفه غامد وارد شهر انبار شدند. فرماندار من را کشت «ولقدْ بلغنی أنّ الرّجُل منْهُمْ کان یدْخُلُ على المرْأة المُسْلمة، والاْخْرى المُعاهدة فینْتزعُ حجْلهاوقُلْبهاوقلائدها، ورعاثها ما تمْتنعُ منْهُ إلاّ بالاسْترْجاع والاسْترْحام » بعد متعرض به خانه یک زن مسلمان و یک زن یهودی که زیر پرچم اسلام شده است و خلخال پا و گردنبد و ... را گرفته و اینها برای دفاع هیج راهی نداشتند جز گریه و زاری. خونی هم ریخته نشد و زخمی هم برداشته نشد.

« فیا عجباً! عجباًـ والله ـ یُمیتُ القلْب ویجْلبُ الهمّ من اجْتماع هؤُلاء القوْم على باطلهمْ، وتفرُّقکُمْ عنْ حقّکُمْ! فقُبْحاً لکُمْ وترحاً حین صرْتُمْ غرضاًةک یُرمى » به خدا سوگند این حقیقت قلب انسان را ‏می راند، و غم و اندوه ‏مى‏آفریند که آنها در مسیر باطل خود این چنین متحدند، و شما در راه حق این چنین‏پراکنده و متفرق؟!

اگر مرد مسلمان غیوری از این فاجعه بمیرد اصلا جای تعجب نیست و شایسته است که این اتفاق هم بیفتد.

پیامد سکوت در برابر ظلم

... وای بر شما چقدر زشت است که شما خودتان را هدف قرار دادید که آنها بزنند. آنها باشما می جنگند و شما نمی جنگید. و خداوند به معصیت های بزرگ عصیان می شود و شما با سکوتتان راضی مشوید. وقتی هوا سرد بود گفتید سرد است وقتی داغ بود گفتید مهلت بده تا سرد شود همه اینها فرار از سرما و گرما بود. کسی که طاقت سرما و گرما ندارد از ضربه شمشیر بیشتر فرار می کنید.

«یا أشْباه الرّجال ولا رجال! » اى کسانى که به مردان می مانید ولى مرد نیستید!

حضرت چنان از حمله معاویه در شهر انبار و بی غیرتی مردم، ناراحت و محزون اند که این طور تند و با شدت مردم را ملامت می کنند.

حمله به غزه؛ اعلان یک نسل کشی

ویژگی های مردمی که در این خطبه بیان می شود ویژگی های مردمی است که علی علیه السلام دوست ندارد آنها را ببیند. کسانی که وقتی به جان و مال و ناموس مردم متعرض شود تکان نمی خورند.

این یک نسل کشی بزرگ است. کجا صدای جهان در آمده؟ اصلا اجازه ورود خبرنگار به آنجا نمی دهند. شیطان هم مخلوط حق و باطل می کند.

از یک طرف با تغذیه های نامناسب از طرفی با جنگ در حال نسل کشی هستند. اگر کسی راهبه ها را ببیند که حجاب هم دارند برایش مظهر آرامش است ولی اگر زن مسلمان به همان حجاب دیده شود مظهر خون و ترور است.

این جریان بوی ظهور می دهد...

ما باید حداقل کاری را که از دستمان بر می آید، انجام دهیم. کسی از بنده و شما انتظار حرکت بیش از وسع ندارد ولی درحد وسع انتظار دارد. اگر همین دعاهایی که افراد می کنند، قلبی باشد و در مظانّ استجابت قرار گیرد کافی است. همه مان هر کار از دستمان بر می آید انجام دهیم که مصداق کسانی که حضرت امیر علیه السلام فرمودند نباشیم. یادمان باشد وقتی خبری، چندین بار به انسان برسد کم کم عادی می شود. ولی این فجایع هر یک دانه اش تکان دهنده است. همه اینها جریان ظهور را می رساند و بوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه را می دهد. دشمنان هم این را فهمیده اند که این همه به تکاپو افتاده اند.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه هم الآن حال خوشی ندارند. چون ایشان هم فرقی با امام علی علیه السلام ندارند. هر وقت به اینجا رسیدیم که از خود عبور کردیم و دیگری را دیدیم، آنجا جایی است لیاقت همراهی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه را پیدا می کنیم.

والحمد لله ربّ العالمین

 

حاشیه اسلیمی

سخنرانی حجت الاسلام نخاولی با عنوان برترین نشانه

شب بیست و ششم رمضان المبارک 1435 -2 مردادماه 1393

دریافت فایل صوتی با حجم 9.5 مگابایت


حاشیه اسلیمی


لوگوی نشریه فصل ملاقات

 ویژه نامه فاخر رمضان المبارک 1435

شماره بیست و ششم


مؤسسه فرهنگی راه حق، مجموعه ای است با هویت کاملا مردمی و بدون هیچ گونه وابستگی به سازمان ها و نهاد های دولتی که هزینه های امور جاری و فعالیت های فرهنگی تبلیغی خویش را از مجرای مشارکت های مردمی و همچنین تولید و توزیع محصولات فرهنگی فاخر تأمین می کند.

لذا خواهشمند است در صورت تمایل، بمنظور جبران هزینه های طراحی و تولید این نشریه، توانمندسازی مجموعه در راستای تولید و توزیع حداکثری محصولات فاخر و تقویت و تثبیت زیرساخت های حوزه ی نشر مکتوبات حجت الاسلام نخاولی، در قبال دریافت این فایل مبلغی را به دلخواه از این درگاه پرداخت نمایید.

درگاه پرداخت آنلاین وبگاه گفتمان برتر

  • میرزای مشهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی