سیر و سلوک قرآنی | لیست راه های مقابله با شیطان 3 :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

وبسایت گفتمان برتر


محبت و گذشت راه دیگر مقابله با شیطان
خلاصه ای ازنکات
مطرح شده توسط حجت الاسلام نخاولی در جلسه سیر و سلوک قرآنی مورخ 16 بهمن ماه 1393

چه کسی دوست دارد این موارد را داشته باشد؟

بهشت را طلب کردم دیدم در عزلت یافتم (عزلت به معنای کناره گیری از جاهای نامناسب)  و میزان سنگین را در  شهادت بر خدا و رسولش و شتاب در بهشتی شدن را در  عمل کردن برای خدا( عاری از هر انگیزه دنیایی دیگری) و حب مرگ را در  برای خدا از مال خود گذشتن و حلاوت عبادت و ترک معصیت را در روزه و نور قلب را در  تفکر و گریه و جواز عبور از صراط را در  صدقه و نور چهره  را در  نماز شب و فضل جهاد  را در کاروکاسبی صحیح برای خانواده و عشق خدا  را در بغض اهل معاصی و ریاست  را در نصیحت( دلسوزی) و فراق قلب را در قلت نام و عزم امور ( انجام کارهای سنگین) را در صبر و شرف را  در علم و راحت  را زهد( دل نبستن به دنیا) و رفعت را دراینکه در چشم ها بزرگ باشد اما تواضع کند و عزت را در صدق و  ذلت لله را در   روزه و غنا را  در قناعت و انس وبرخورد با مردم را  در قرائت قرآن و رضای خدا را بر و نیکی به پدر و مادر.

ادامۀ راههای مقابله با شیطان

تا اینجا مکانیزم شکر بیان شد. این مکانیزم یک تکمله هم دارد و آن دعاست.

دعا راه دیگر مقابله با شیطان

دعا به معنای درخواست این و آن از خدا نیست. ذکر یعنی به یاد خدا بودن، دعا یعنی با خدا صحبت کردن و سؤال یعنی چیزی خواستن. مثلا دعای کمیل یک صفحه حرف است اما فقط یک درخواست دارد. طوری باید دعا کنید که بیان کننده این باشد که شما فقط همین یک نفر را دارید. دعا یعنی یک جمله:

« الهی و ربی من لی غیرک»

ما کی واقعا احساس می کنیم که فقط خدا را داریم؟ مخصوصا اگر اطرافیان به ما گرایش و محبت داشته باشند. اما این جمله را امیرالمومنین وقتی می گفتند که وجود مقدس پیامبر صل الله و حضرت زهرا سلام الله در کنار ایشان بودند. در عین وجود این افراد حضرت می فرمودند: خدایا من جز تو کسی ندارم.

اگر کسی واقعا احساس کند که فقط یک نفر را دارد و کس دیگری ندارد یک چیز بیشتر از او نمی خواهد و آن هم انس و گفتگو و هم صحبتی با اوست.

کسی که توحید داشته باشد محال است عشق خدا را نداشت باشد.ئما اگر همه چیز را هم داشته باشیم باز مثل این است که همه چیز در تصویر یک آینه باشد. همه چیز هم که داشته باشی باز غیر واقعی است. برای همین عارف دل به هیچ چیز نمی بندد چون می داند فقط وجود خدا حقیقت است و اینها همه نابود شدنی است.

کی این مشخص می شود وقتی تمایلات  و خواسته ها ما در دو نقطه مقابل قرار می گیرد. اگر الان راحتیم چون تمایلات نقطه مشترک دارد. من لی غیرک را باید ما بمیریم تا بفهمیم . پس دعا یکی از راه های مقابله با شیطان است. آن هم به معنی حرف زدن با خدا به هر زبانی است.دعا را  هم رو خوانی نکنید به معانی دقت کنید، عرض حال به خدا بکنید.

محبت و گذشت راه دیگر مقابله با شیطان

شیطان در یک حد متوقف نمی شود و تا دنیا و آخرت را به لجن نکشد ول نمی کند.

کَمَثلِ الشَّیطانِ اِذ قالَ لِلانسانِ اکفُر فَلّما کَفَرَ قالَ انّی بَری مِنکَ( حشر/ 16)

همانند شیطان که به آدمی گفت : کافر شو چون کافر شد ، گفت : من از تو بیزارم!

بین شما را خراب می کند روابط را خراب می کند.اینکه باید با احترام حرف بزنید، بدون نیش و کنایه حرف بزنید چون در غیر اینصورت شیطان شما را وسوسه می کند که  بد صحبت کنید و طرف مقابل را وسوسه می کند که تلافی کند.هر کاری که بتواند می کند برای نابودی شما.

یا وَیْلَتى‏ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلاً (فرقان28) لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِی وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً (فرقان29)

یک کسی بعد از این که اهل مسجد و کتاب و خدا میشود رفاقت با فلان آدم او را بیچاره میکند. در اخر می فرماید شیطان می خواهد انسان را بیچاره کند.

گاهی شیطان در درون خدا انسان است گاهی در درون دیگران است و گاهی شیطان درونی دیگران در کنار ما قرار میگیرد.خود ما بسنجیم جاهایی که خطا کردیم بیشتر از طریق شیطان جن بوده یا انس.

پس یکی از راه های شیطان برهم زدن ارتباط است: انّما یُرید الشَّیطانُ اَنۀ یُوقَعَ بَینکُم العداوهَ وَ البغضاء (مائده/91)

عقد طرفینی است. مثل معامله اما ایقاع یک طرفه است. او این عداوت را بین شما می اندازد چه بخواهید و نخواهیدچه می شود؟ هر چه می خواهد بشود؟چه سودی به شیطان می رسد؟

شما یک فحش بدهید ناراحت شوید تعادل را از دست بدهید و هر کاری کنید که منجر به معصیت شود او راضی می شود. شیطان می گوید: ذریه این ادم را من سوار می شوم و افسار او را در دست می گیرم

سلامت جسم و روح و خانواده همه را بر هم می زند در پوشش، خوراک و

این باعث می شود که روحیه آدم کم کم تغیر کند. اینکه از اکثریت مردم بدمان می آید، در هر فردی نقاط منفی او را اول می بینیم. در حالی که اگر حال، حال محبت باشد اول آدم سراغ عیوب نمی رود. این که اول در هر کار و برخورد ایراد و نقطه منفی را ببینیم یعنی شیطان توانسته به هدفش برسد. کم کم فرد می گوید از بیشتر مردم بدم می آید!

چه می شود که ما از اکثر مردم بدمان می آید؟ آدم معمولا از کسی بدش می آید که خطایی کند، در حالی که حال مؤمن دقیقا بر عکس این است!

امیر المؤمنین وقتی مالک اشتر را به مصر می فرستند می گویند پاره پاره شان نکنی اینها را. اینها گاهی از روی غیر عمد خطا می کنند. تا می توانی کمکشان کن و نجاتشان بده.

پس راه دیگر مقابله با شیطان، گذشت از خطاهای دیگران، ندیده گرفتن خطاهایشان و محبت به آنهاست .

نه اینکه بگوییم من از فلانی گذشتم ولی دیگر کاری به کارش ندارم! گذشت یعنی دیگر اثری از آن خطا نماند

حاشیه اسلیمی

سخنرانی حجت الاسلام نخاولی در جلسه سیر و سلوک قرآنی

مورخ 16 بهمن ماه 1393

دریافت فایل صوتی با حجم 10 مگابایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی