اختصاصی گفتمان برتر | بیانات علامه مصباح یزدی در همایش بصیرت پایدار :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

وب سایت گفتمان برتر


به گزارش وبگاه گفتمان برتر، عصر شانزدهمین روز از آذر ماه 1392، مهدیه مشهد، میزبان خیل عظیمی از مردم بخصوص جوانان و دانشجویان و طلاب انقلابی و دغدغه مند بود که با هدف استماع سخنان گهربار حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی حفظه الله تعالی در این محفل حضور پیدا کرده بودند.

در این جلسه که با عنوان "بصیرت پایدار" و به همت جبهه پایداری استان خراسان برگزار شده بود، بعد از دقایقی ذکر مصیبت اهل بیت(ع) حجت الاسلام پژمانفر نماینده ی مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و  دبیر جبهه پایداری خراسان ضمن خوش آمد گویی به حضار و خصوصا حضرت علامه مصباح یزدی، اهداف جبهه ی پایداری از برگزاری این همایش را شرح دادند.

پس از ایشان حضرت علامه ی مصباح یزدی بیانات گهربار خویش را آغاز کردند که در ادامه خلاصه ای از مهم ترین مطالب ایشان  به نقل از خبرگزاری نسیم و با اندکی دخل و تصرف تقدیم نگاه سروران مکرم میگردد.

ضمنا فایل صوتی این جلسه نیز بصورت اختصاصی در انتهای متن قابل دریافت میباشد.

حاشیه اسلیمی

-ارزش‌های کشورهای دیگر با زندگی مادی آنها در ارتباط است، کار ماندلا و گاندی باعث شد زندگی مردم راحت‌تر باشد، این فرهنگ جهانی است که ارزش‌های اخلاقی را با مسائل مادی می‌سنجند.

-
در جامعه ما متاسفانه این فرهنگ ریشه دوانده و حتی در میان فرهیختگان و رده‌های بالای کشور نیز زمانی که سخنان را تحلیل می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این مسئله در اذهان آنها نیز رسوخ کرده و آنها مهمترین مطلب را این می‌دانند که زندگی راحتی را برای خود و دیگران فراهم کنند.


-آنهایی که به مسائل ارزش‌های اخلاقی پرداخته‌اند همواره دو موضوع عدالت و آزادی را مد نظر قرار داده‌اند، این مطلب اختصاص به مسلمان‌ها ندارد و حتی غیر مسلمانان نیز آن را ارزش می‌دانند.

-
متاسفانه در جمع مسلمانان نیز برای اینکه کارآرایی دین را نشان دهند می‌گویند دین کارآیی مادی زندگی را بهتر می‌کند، این موضوع درست است اما تمام مطلب هم نیست.

-
امام حسین(ع) صرفا برای رهایی از ظلم یزید قیام نکرد و گفتن این مطلب نیز متاثر از همان مکتب مادی است. این موضوع کمابیش درست است اما تمام مطلب نیست.

-
اینکه بگوییم امام حسین(ع) صرفا با ظلم یزید مبارزه کرد کودکانه است و درشأن ما نیست. یکی از مراحل قرب الهی مبارزه با ظلم است اما کار اصلی امام حسین(ع) نیز ایجاد تحول در بشریت بود تا بشر به سمت ابدیت راهنمایی شود.


-
انبیا به دنیا آمده‌ و مبعوث شده‌اند تا عمر جاودان ما را در مسیر صحیح قرار دهند نه این عمر مادی 100 ساله را، چه اینکه این عمر 100 ساله مقدمه‌ای بیش نیست.

-
اگر کسی کاری کرد که انسان در بینهایت راحت باشد، این منطق منطق اسلامی است.

-
جای تاسف دارد که فرهیختگان ما منطقشان مانند کسانی است که به قیامت بی توجه هستند.

-
کم کردن بیکاری، کاهش تورم و تخفیف تحریم‌ها اینها برای برخی شده ارزش مطلق و این انحطاط فرهنگی جامعه ماست، ضروری‌ترین مسئله جامعه ما باید قیامت و خداوند باشد.

-
امام خمینی(ره) فرمودند که؛ عدالت هدف غایی اسلام نیست بلکه هدف نهایی "معرفت‌الله" است، عدالت هدف متوسط اسلام است و هدف نهایی معرفت‌الله است. ما عادلانه زندگی می‌کنیم تا امکان تکامل برای همه فراهم شود.


-
عدالت ضرورت دارد و هدف هم هست اما هدف میانی است، هدف عالی باید رشد انسان‌ها باشد.

-
ما متاسفانه اهداف متوسط را از روی غفلت یا جهل هدف غایی تصور می‌کنیم و فکر می‌کنیم اسلام نازل شده صرفا برای اینها.

-
مثلا در مزیت ماه رمضان می‌گویند که این ماه برای کم شدن فسق و فجور است یا برای زندگی عادلانه مردم است، اما واقعیت آن است که هدف همان ماه رمضان نیز زندگی متعالی انسان‌ها است.

-
این قسمت کوچک از زندگی انسان با کل زندگی نهایی انسان قابل مقایسه نیست.

 

- هدف نهایی و عالی انسان در این دنیا قرب به خداست.

حاشیه اسلیمی

سخنرانی علامه مصباح یزدی

در همایش بصیرت پایدار

دریافت فایل صوتی با حجم 6 مگابایت


 در این زمینه بخوانید:

- اختصاصی گفتمان برتر | گزارش بازدید علامه مصباح از مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی