بیانیة عرفانِ شیعی فقاهتی
بیانیة عرفانِ شیعی فقاهتی
معرفی تبیینی رساله لباللباب در سیروسلوک اولیالالباب
چکیده بحث:
«عرفان» براساس مبادی تصوری و تصدیقی متخذ از مکتب اهلبیت علیهمالسلام، بهعنوان یک «ادراک» عبارتست از: شهود قلبی وجود بینهایت خداوند (مقام ولایت)؛ و بهعنوان یک «روش» عبارتست از: جاری ساختن اراده خداوند بهجای اراده خود و جایگزین کردن ادراک او بهجای ادراک خویش؛ و بهعنوان یک مکتب عبارتست از: تلاش علمی و عملی برای دستیابی به نگرش توحیدی به تمام موجودات.
مقصود از «نگرش توحیدی» این است که فرد تشخیص دهد تمام موجودات ظهورات و تجلیات خداوند هستند و هیچ استقلال وجودی ندارند.
«راهبرد عرفان» براساس مبادی تصوری و تصدیقی متخذ از مکتب اهلبیت علیهمالسلام عبارتست از: ایجاد خلوص ذاتی با ابزار معرفت نفس. یعنی با غور در نفس و توجه به اصل وجودِ خود، حسّ استقلال و خودیّت را از دست بدهد و عشق به آن کمال و جمال ازلی وابدی در او فعال شود و بهتدریج خود را ظهوری از ظهورات حضرت دوست ببیند و با عبور از محدودیتِ ادراکی که در اثر احساسِ «خود» برای او ایجاد میشد، به خداوند متصل گردد.
این نوشتار در چهار محور با استفاده از رساله لباللباب و دیگر تالیفات علامه حسینی طهرانی سعی در تبیین کلامیِ فرضیههای فوق دارد.
متن کامل مقاله
بیانیة عرفانِ شیعی فقاهتی
(معرفی تبیینی رساله لباللباب در سیروسلوک اولیالالباب
تالیف حضرت علامه آیهالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدسسره)
اثر حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالحمید واسطی
دریافت فایل پی دی اف با حجم 500 کیلوبایت
[1] این اصطلاح در مقابلِ «معرفی توصیفی» بهکار رفته است که صرفا به بیان محتوای منبعِ معرفی شده میپردازد. در معرفیِ تبیینی، معرفیکننده با ارائه تصویر کلی مباحث کتاب، به تبیین مباحث میپردازد.
در این زمینه بخوانید:
- معرفی علامه آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی
- نور مجرد | پیام آیت الله سید محمد صادق حسینی طهرانی
- نور مجرد | از قطره به دریا؛ توصیفی از علامه آیت الله حسینی طهرانی
- نور مجرد | نوآوری های حکمی عرفانی علامه آیت الله حسینی طهرانی
- نور مجرد | انقلاب فرهنگی، اولویت ها و راهکارها در اندیشه علامه آیت الله حسینی طهرانی
- نور مجرد | مکتب سلوکی علامه آیت الله حسینی طهرانی
- نور مجرد | بخش پایانی؛ پرسش و پاسخ- ۹۳/۰۳/۰۲