شیطان دشمن پنهان | شب نهم محرم الحرام 1345 - 1392 :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

شیطان دشمن پنهان | شب نهم محرم الحرام 1345 - 1392

يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۰۷:۴۸ ق.ظ

وب سایت گفتمان برتر


یاحسین، رمز عملیات مقابله با شیطان

آنانکه خاک را به نظر کیمیا کنند      آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند

در دم نهفته به ز طبیبان مدّعی     باشد که از خزانه غیبم دوا کنند

نکته ای مهم در مبارزه با شیطان

با تمام اوصافی که تا به حال درباره راه های نفوذ شیطان گفتگو کردیم، باید گفت در مقابل هر امر به منکرِ شیطان، دهها امر به خیر باقوت و شدت بیشتر در هستی جاری می شود. اگر او هست، در طرف دیگر تمام نفوس انبیا و اولیای الهی و عالمان ربانی و ملائکه هستند که القاء خیر می کنند. وزنِ یک ولیّ خدا مثل سلمان برای مقابله با کل سپاه شر کفایت می کند. همین دعا های ما که با توجه برای جوانان می کنیم خیلی ارزش دارد. چه برسد به دعای یک ولیّ مستجاب الدعوه. نفس مومن مؤثر است. نفوس مومنین مثل ظروف بهم پیوسته است که از هم تأثیر می پذیرند. با این تفاوت که در دنیا از چیزی باید کم شود تا به چیزی بیفزاییم ولی در عالم معنا بدون کم شدن از ظرف اولی به دومی می دهند. به خاطر همین تأثیرات نفوس است که پیامبر بوی اویس را آن کیفیت احساس می کند.

"انّ کید الشیطان کان ضعیفا" این برای کسی است که اعتصام به ناظم نظام هستی دارد. مورچه تا از پشت شیر پایین نیامده میتواند با تحقیر به مورچه خوار بگوید: برو.

بزرگترین عامل نجات از شیطان

از آنجا که بزرگترین مبارزان و فاتحان بر شیطان اهل بیت بوده اند، توسل به دامن آنها به طور جدّی بهترین راه نجات از چنگ شیطان است.

در این میان، دستگاه آقا اباعبدالله الحسین، وسیع ترین کشتی نجات را دارد. در همین دنیای ظاهری ببینید. مردم در سال 61 با شیطانِ اِنس، یزید لعنه الله بیعت کردند. اما بر اثر قیام امام طی چند سال در پی شورش ها و خونخواهی ها، شیطان زمان به همه شناسانده شد و به زانو در آمد. پس مهمترین رمز عملیات مبارزه با شیطان، یا حسین است.

معنای توبه خدا

می دانیم که کار های خیر و شر ما ابتدایی نیست. یعنی گاهی کار بدی انجام می دهیم و از ما سلب توفیق می شود و در پی آن کار بد دیگری می آید. با این وصف ما باید در سیکلِ بدی ها بیفتیم و به سرعت به قهقرا سقوط کنیم. اما چرا چنین نمی شود. علت این است که پس از هر گناه خداوند از روی رحمت واسعه اش به سوی ما برمی گردد و این خود حالتی از پشیمانی در ما به وجود می آورد و به توبه می انجامد. پس در حقیقت توبه ما انعکاسی از توبه و بازگشت خداوند به سوی ماست. سپس او توبه ما را می پذیرد و می بینیم که توبه ما در میان دو توبه پروردگار پیچیده شده است.

عین این مطلب در ذکر نیز صادق است. یعنی کسی که در ابتدا از ما ذکر می کند اوست و در اثر ذکر اوست که ما ذکر می کنیم و در نهایت به واسطه ذکر ما او پاسخ ذکر ما را می دهد.

در باره حبّ الهی نیز چنین است. در آیه شریفه آمده: یحبّهم و یحبّونه. یعنی حبّ ابتدایی از آن خداست.

توجه به این کیفیت، حال آدمی را دگرگون می کند؛ حالتی که خداوند عاشق است و تو معشوق. همین توجه عاشقانه به خداوند واهل بیت و سیره آنها، کمر شیطان را می شکند.

چند راه مبارزه دیگر

ترک قضاوت های عجولانه

باید تمرینن کنیم تا امری برایمان یقینی نشده، دست به قضاوت نزنیم. چرا که در این قضاوت ها بذر غیبت و تهمت پاشیده می شود. همین است که پیامبر رحمت وقتی داشتند از عمه شان صفیه جدا می شدند و یکی از صحابی ایشان را می دید به سرعت به او گفتند این عمه ام بود تا به قوه وهم اواجازه قضاوت ندهند. اگر شیطان به صحابی پیامبر طمع ورزیده پس حساب ما مشخص است.

عفاف و کفاف

امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه می فرمایند: اللهم ارزق محمد و آل محمد و من أحب محمد و آل محمد العفاف و الکفاف. عفاف به معنای بروز ندادن تمایلات خویش و کفاف به معنی مصرف به اندازه نیاز واقعی ونه خیالی و وهمی است.

 مثلا اگر اتوموبیل، کارش حمل و نقل است و راحتی و امنیت نسبی هم اهمیت دارد و با 20 میلیون این نیاز تامین می شود این ماشین های چند صد میلیونی چه معنایی می تواند داشته باشد. به قول یکی از اولیای خدا دنیا را وهم اداره می کند.

اینها شهوت را در جان تقویت می کنند. این توصیه ها صرفا برای صرفه جویی نیست، خداوند می خواهد ما گدا و فقیر به غیر او نباشیم. اتفاقا این فردی که به چنان وسیله ای نیازمند استف جانش تهی است و از همه محتاج تر است.

 باید برای تحصیل اینها برنامه ریزی کرد و زحمت کشید. یکی از استادان ما می فرمودند: خواستنِ راه خدا خوب و لازم است، اما کافی نیست. باید وارد عمل شد.

ضابطه محوری در امور اجتماعی

زندگی انسان باید بر اساس قواعد و ضوابط بگردد، نه بر مدارِ روابط. پارتی بازی علنا در سوره مجادله محکوم شده است. می فرماید لَّا تجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کَانُواْ ءَابَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتهَم‏ ؛گروهى را که به خدا و روز قیامت ایمان دارند، نمى‏یابى که با کسانى که با خدا و پیامبرش دشمنى و مخالفت دارند، دوستى برقرار کنند، گرچه پدرانشان یا فرزاندانشان یا برادرانشان یا خویشانشان باشند ( مجادله/22)

در جایی دیگر می فرماید با دشمنت هم به انصاف رفتار کن: یَأَیُّها الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلَّهِ شهداءَ بِالْقِسْطِ  وَ لَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَئانُ قَوْمٍ عَلىَ أَلَّا تَعْدِلُواْ  اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى‏  وَ اتَّقُواْ اللَّهَ  إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ  بِمَا تَعْمَلُونَ؛ اى اهل ایمان! همواره [در همه امور] قیام کننده براى خدا و گواهان به عدل و داد باشید. و نباید دشمنى با گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نورزید عدالت کنید که آن به پرهیزکارى نزدیک‏تر است. و از خدا پروا کنید زیرا خدا به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است. ( مائده/ 8)

مشورت خصوصا در مواقع حساس

نباید فراموش کرد که مشورت، مکمل عقل فردی است. مشورت، واجب و عدم انجامدآن حرام است. معصوم می فرماید: هرکه خودرأیی کند هلاک می شود. جالب اینجاست که در سوره شورا، مشورت را بعنوان مفصَلِ بین حق الله و حق الناس معرفی می کند: وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِرَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورَى‏ بَیْنهَمْ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُون‏( شوری/38) آناکه دعوت پروردگارشان را اجابت می کنند و نماز بر پا می دارند و امورشان در بینشان به مشورت گذاشته می شود و از آنچه روزی شان می کنیم انفاق می کنند.

با این وجود، آنکه مشورت نمی کنند نه حق خدا را ادا کمی کنند و نه حق خلق خدا.

احسان به والدین در هر شرایطی نیز از کلید های نجات است.

الحمد لله رب العالمین 


" فصل ملاقات"


نشریه فصل ملاقات

 ویژه نامه ی  فاخر دهه ی اول محرم الحرام 1435

شماره ی نهم

دریافت فایل Pdf بزودی

***
سخنرانی اول استاد حجت الاسلام و المسلمین نخاولی

با موضوع

شیطان دشمن پنهان

"یا حسین، رمز عملیات مقابله با شیطان"
دریافت فایل صوتی با حجم 6 مگابایت

***

سخنرانی دوم استاد حجت الاسلام و المسلمین نخاولی

با موضوع

تفسیر سوره ی مبارکه فجر

"جمع بندی آیات قسم"

***

سخنرانی سوم استاد حجت الاسلام و المسلمین نخاولی

با موضوع

قواعد زندگی صحیح

"تغییر عادات، سخت ترین کار"

دریافت فایل صوتی با حجم 5.5 مگابایت


در این زمینه بخوانید:

- شب هشتم | بررسی راهکارهای عملی مقابله با شیطان

- شب هفتم | عملیات شکستن حصر شیطان

- شب ششم | عقل، جمال حقیقی یوسف

- معرفی حجت الاسلام و المسلمین مهدی نخاولی

نظرات  (۱)

سلام و عرض ادب. خسته نباشید

ایشان واقعا از برکات خفیه آخر الزمان هستند

از خدای مهربان بخاطر این نعمت ویژه سپاسگزاریم.

صحبت های ایشون را آویزه گوش جانمان می کینم ان شاء الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی