اختصاصی/گزارش همایش شاخص های شهراسلامی+فایل صوتی :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

سید وحید موسویان:

برای دست یابی مشهد به شهری با تمدن اسلامی باید 5 مرحله مدنظر نخبگان، مدیران و کارگزاران شهر قرار بگیرد.

در ابتدای این برنامه مدیر قرارگاه ولی امر در رونمایی سند گفتمان راهبردی شهر اسلامی اظهار کرد: این سند گفتمانی خلاصه ای از فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است و به منظور ارتقاء کارکرد شوراهای شهر و روستا ارائه شده است.

سید وحید موسویان با بیان اینکه سند گفتمان راهبردی محور تمدنی در جهان اسلام است، افزود: با توجه به اینکه مشهد شهری زیارتی است این دستاورد مطالعاتی می تواند پایتخت معنوی را به اهداف اسلامی نزدیکتر کند.

وی بیان کرد: برای دست یابی مشهد به شهری با تمدن اسلامی باید 5 مرحله مدنظر نخبگان، مدیران و کارگزاران شهر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست تشکیل دولت شهر اسلامی به عنوان اصلی ترین رکن در تحقق شهر اسلامی بایستی مدنظر قرار گیرد چرا که شهر توسط کارگزاران آن مدیریت و رشد و تعالی پیدا می کند و هرچه این کارگزاران به شاخص های کارگزاران حکومت علوی نزدیک تر شوند دست یابی به اهداف میسورتر خواهد بود.

مدیر قرارگاه ولی امر تصریح کرد: در مرحله دوم توسعه و پیشرفت مشهد باید مبتنی بر شاخص های شهر اسلامی و شاخص های دهه چهارم انقلاب که به دهه عدالت و پیشرفت نامگذاری شده است باشد.

موسویان بیان کرد: توسعه شهر مشهد در چهارچوب توسعه کشور و نظام اسلامی معنا پیدا می کند و باید هماهنگی لازم در پیشرفت و توسعه شهر با پیشرفت در کلان نظام جمهوری اسلامی صورت پذیرد.

وی یادآور شد: در مرحله سوم توسعه و پیشرفت مشهد باید با محوریت یافتن توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) در تمامی شئون شهری انجام شود. 


سخنرانی سید وحید موسویان مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی

موسویان عنوان کرد: در مرحله چهارم این شهر باید به تحقق چشم انداز شهر در افق 1404 دست یابد که این امر مستلزم فرهنگسازی و گفتمان سازی این چشم انداز در فضای نخبگانی و عمومی مشهد است.

مدیر قرارگاه ولی امر تاکید کرد: در مرحله پنجم نیز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید مدنظر مدیران، کارگزاران و نخبگان برای توسعه شهر مشهد قرار گیرد چرا که این الگو به عنوان یک سند بالادستی برای رسیدن به کشور اسلامی ضروری است.


حسن رحیم پور: اولویت شهر اسلامی گسترش توحید عملی است


در ادامه ی جلسه، استاد حسن رحیم پور ازغدی در سخنانی به تبیین ویژگی های شهر اسلامی از منظر آیات و روایات پرداخت. وی در این باره اظهار کرد: اگر روابط انسانی اصلاح شود افراد یک جامعه حقوق یکدیگر را رعایت کرده و در چارچوب قانون حرکت می کنند.

وی افزود: تربیت اسلامی، امانت داری در فضای کسب و کار، پرداختن به مباحث تولیدی و ایجاد رابطه دوستانه میان کارگر و کارفرما لازمه مدیریت شهر اسلامی است و در این نوع از مدیریت قانون به گونه ای نوشته می شود که زمینه تخلف برای افراد فراهم نشود.



لزوم توجه به قوانین شهری

رحیم پور ازغدی ادامه داد: گاهی نوع قوانین در مدیریت شهری فساد در جامعه را افزایش می دهد و یک قانون غلط در حوزه های گوناگون زمینه ساز ارتکاب جرائم گوناگون می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به اعضای شورای شهر بیان کرد: اعضای شورای شهر باید به قوانین و ساختارها توجه کنند و در زمینه مصوبات با دقت عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جامعه دینی بیان کرد: در جامعه دینی استرس و اضطراب و خشونت در محیط زندگی نزدیک به صفر است بنابراین در مدیریت شهر اسلامی باید آرامش وجه قالب باشد.

رحیم پور ازغدی امنیت را یکی از مهمترین مختصات شهر اسلامی دانست و تصریح کرد: در مدیریت شهر اسلامی میزان اضطراب ها کاهش می یابد و شادی به صورت یک ارزش در جامعه ترویج می یابد.


مسئله اصلی در مدیریت شهر اسلامی استخراج ارزش های اسلامی است

وی با بیان اینکه هرچه سوء ظن را کاهش و حسن ظن را افزایش دهد مدیریت شهر اسلامی تلقی می شود، افزود: در مدیریت اسلامی شادی انسانی ارزشمند است و در مقابل شادی که موجب غفلت، اهانت به انسان ها و ناکامی می شود ضد ارزش بوده و در مدیریت شهر اسلامی جایی ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مسئله اصلی در مدیریت شهر اسلامی استخراج ارزش های اسلامی و توجه به مقوله عقلانیت و معنویت است.

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: در شهر اسلامی باید به لحاظ فرهنگ سازی و نظام سازی گام های بلندی را برداشت و به ارائه راهکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، تاخیر در ازدواج، مسکن، بیمه و اشتغال پرداخت. 

وی با اشاره به شاخصه های شهر اسلامی بیان کرد: تصور برخی از شهر اسلامی اشتباه است چرا که عده ای گمان می کنند اگر ابعاد زندگی شهری به صورت مستقیم با اسلام در ارتباط باشد و برنامه ریزی تنها بر مبنای مقوله زیارت صورت پذیرد، آنگاه شهر اسلامی ایجاد شده است.

رونمایی از اولین سند گفتمانی راهبردی شورای شهر تمدنی اسلامی ایرانی

نگاه سکولار به مدیریت شهری

وی ادامه داد: برخی نیز معتقدند که اگر برنامه هایی که جنبه سکولار دارد در اولویت شهر قرار نگیرد آنگاه مدیریت شهر اسلامی محقق شده در صورتی که هر یک از این تعاریف از شهر اسلامی باطل بوده و به معنای سکولار است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروزه برخی بیان می کنند که در شهر اسلامی برنامه ریزی تنها باید بر اساس زیارت شکل بگیرد چرا که برنامه ریزی صحیح در راستای مناسبات تجاری و سیاحتی به معنای مفهوم سکولار و غیرمرتبط با ارزش های اسلامی است.

وی تاکید کرد: توسعه تجارت و سیاحت هیچ گاه به معنای ایجاد شهر غیر اسلامی نیست زیرا ممکن است زیارت غیر اسلامی نیز وجود داشته باشد بنابراین این دو مقوله ارتباطی با هم ندارند.

وی با بیان مطلب فوق افزود: بی تردید زیارتی که خلاف عقلانیت و معنویت است ضد مذهب است و موجب غفلت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اینکه برخی افراد تصور کنند هر چه با مفاهیم خاص مذهبی مرتبط است رویکرد مذهبی دارد یا اینکه هر چه تفریح سالم در شهر رونق بگیرد مفهوم غیر مذهبی است دیدگاهی اشتباه قلمداد می شود و این نوع نگاه به مدیریت شهر اسلامی سکولار محور است.

فرهنگ اسلامی زیارت را از تجارت و سیاست تفکیک نمی کند

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه در مدیریت سکولار به عدالت، معنویت و رشد تربیتی بشر توجه نمی شود، افزود: در نگاه سکولار تنها به این دلیل که انسان نیازهای روانی دارد به بعد معنویت و زیارت توجه می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نگاه سکولار به مدیریت شهری به معنای تفکیک ابعاد معنوی از ابعاد مادی است.

وی بیان کرد: در فرهنگ اسلامی زیارت اسلامی از تجارت، سیاست، اقتصاد و بهداشت تفکیک نمی شود و بی تردید اولویت های یک شهر اسلامی عدالت، معنویت، عقلانیت و گسترش توحید عملی است.

مشهد مطابق معیارهای امام رضا (ع) حرکت کند

وی تاکید کرد: مشهد هنگامی شهر رضوی و شیعی می شود که مطابق معیارهای امام رضا (ع) حرکت کند و تنها به ظواهر اسلامی بودن توجه نکند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: ملاک های واتیکان و کلیسا توجه به ظواهر و غفلت از باطن است بنابراین باید برای تحقق یک شهر اسلامی به باطن شهر به خوبی پرداخته شود.

وی با اشاره به معماری اسلامی بیان کرد: در معماری اسلامی و مدیریت شهری باید به دو بعد اخلاقی و حقوقی توجه شود زیرا نوع معماری پیام تربیتی و اخلاقی دارد و ممکن است به عنوان مثال یک مجسمه یک پیام مثبت اخلاقی یا یک غفلت و طغیان در فرد ایجاد کند.


***

" شاخص های شهر اسلامی "

استاد رحیم پور ازغدی

دریافت فایل صوتی با حجم 20 مگابایت



نظرات  (۱)

سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/link/24790
ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
عمارنامه
http://AmmarName.ir/—- info@AmmarName.ir
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی