تفسیر نهج البلاغه | حب الدنیا رأس کل خطیئه :: گفتمان برتر

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

دغدغه نوشت های یک طلبه ی تمدن گرا

گفتمان برتر

امروز ما در یک چالش عظیم قرار داریم با مراکز قدرتى که فکر آنها این است که اگر این نظام کارآمدى خود را به‌طور کامل اثبات کند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ کمااین‌که همین الان هم آنهامى‌بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى کم‌کارى کرده‌اند که نظام ما توانسته به پیشرفتهایى که دوستان اشاره کردند، نایل آید.گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و همه چیز ماست. منهاى آن،جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.
در دهه‌ی چهارم انقلاب، گفتمان اصلیِ، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی.گفتمان یعنى یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌اى از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشودگفتمان جامعه.این گفتمان را باید همه‌گیر کنید؛ به‌گونه‌یى که هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید.لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. این گفتمان سازى براى چیست؟ براى این است که اندیشه‌ى دینى، معرفت دینى در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ى دینى که رشد پیدا کرد، وقتى همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چیزى میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح...
(آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی له الفداء)
***
صفحه اختصاصی سایت گفتمان برتر در نرم افزار تلگرام
https://telegram.me/goftemanbartar
شناسه کاربری صفحه:
@goftemanbartar
شناسه کاربری مدیرسایت:
@gofteman

پیوندهای روزانه

تفسیر نهج البلاغه | حب الدنیا رأس کل خطیئه

چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳ ق.ظ
وبسایت گفتمان برتر

بسم الله الرحمن الرحیم

تفکر و فرهنگ سرمایه داری ریشه ی همه ی خطاها است.

  • بهترین نعمت، نعمت هدایت، همراه با حکومت است
    • مدل انقلاب اسلامی ما مدل انقلاب حضرت موسی است.
    • در انقلاب اسلامی، بعد از درگیری با قدرت متمرکز طاغوتی و استهلاک نیروی انسانی در این درگیریها، برای اداره حاکمیت آنچنان نیرویی باقی نمانده بود و خیلی هم زمانی صرف این مهم نشد
    • لذا برای تقویت باورها و ایمان ها و تعهدها، معجزاتی از سمت خداوند بعنوان کمک نازل میشد.
    • نیروهای انقلابی از طرف خداوند بعنوان خلیفه و وارث آن سزمین انتخاب میشوند تا عملکرد آنها مشاهده شود. وَیَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ (اعراف 129)
    • اینکه خداوند بارها در قرآن می فرماید یا بَنی‏ إِسْرائیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی‏ أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدی أُوفِ بِعَهْدِکُم(بقره 40) این نعمت، نعمت هدایت است همراه با حکومت
    • این نعمت را در سوره ی مائده تشریح فرموده اند.می فرمایند: وَ إِذْ قَالَ مُوسىَ‏ لِقَوْمِهِ یَقَوْمِ اذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَعَلَ فِیکُمْ أَنبِیَاءَ وَ جَعَلَکُم مُّلُوکاً وَ ءَاتَئکُم مَّا لَمْ یُؤْتِ أَحَدًا مِّنَ الْعَالَمِینَ( مائده 20) اولا در اینجا واضح است که عالمین، منظور عالمین عهد خودشان است، یعنی نعمتی که به آنها داده شده و به دیگر هم عصران آنها داده نشده، دوما نعمت، نعمت نبوت همراه با حاکمیت است
    • حساب کنید حاکم کشور یک فرد معصوم باشد، چقدر آن کشور دوست داشتنی خواهد بود، اصلا انسان دلش میخواهد در آن مملکت نفس بکشد!
    • حساب کنید امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف کسی که پاکترین انسان ها است و انسان به او عشق میورزد، معلم ملائک است حال شده حاکم جامعه!
    • در این آیه میفرماید انبیائشان ملوکشان بودند. در هیچ کجای عالم اینطور نبوده که انبیاء حاکم باشند. به همین خاطر است که بحث بنی اسرائیل در سوره ی بقره بلافاصله بعد از بحث حضرت آدم تذکر داده شده است
    • میفرماید إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَة (بقره 30) سپس بلافاصله بعد از پایان داستان حضرت آدم میفرمایند: قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمیعاً فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدایَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (بقره 38) پشت سر این میفرماید یَابَنىِ إِسْرَ ءِیلَ اذْکُرُواْ نِعْمَتىِ‏ الَّتىِ أَنْعَمْتُ عَلَیْکمَ أَوْفُواْ بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِیَّاىَ فَارْهَبُونِ(بقره 40)
    • ترشح خلافت الهی کجاست؟ خلافت ظاهری که دست معصوم باشد، و این اتفاق برای اولین بار در تاریخ در زمان بنی اسرائیل و به دست انبیاء بنی اسرائیل محقق شده بود، این تذکر به این کیفیت بعد از داستان حضرت آدم آورده شده بود.
    • بزرگترین نعمت تشکیل حکومت همراه با حاکمیت معصوم است، وگرنه آمدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه معنا نداشت که، اسلام فردی را که همه دارند
    • آن چیزی که تسهیل کننده ی همین اسلام فردی است حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه است، و محقق کننده ی اسلام است در کل جهان
    •  این نعمت آنقدر عظیم است که خداوند کوه را کنده است تا مردم در مقابل این نعمت بی تفاوت نباشند. برای همین هم خدا از آنها تعهد گرفته استهمیشه نعمت های ثقیل بازخواست و حسابکشی جدی دارد. بعنوان مثال از انبیاء معجزه میخواستند، معجزه می آمد، اگر ایمان نمی آوردند پشت سر معجزه عذاب می آورد!
  •  هدف گیری اسلام، تشکیل حکومت جهانی است
    • در جلسه ی قبل گفتیم که ظهور اسلام 4 موطن دارد:

1. موطن اول وجود حداقلی است که وجود در قالب الفاظ و بصورت کتبی است که متجلی در قرآن است. اگر اسلام در این مرحله باقی بماند همه ی مردم جهنمی میشوند!

2. موطن دوم در معانی و مفاهیم این الفاظ است، هر لفظ و کلمه ای حکایت از یک معنا و هر معنا حکایت از یک حقیقتی دارد، باید این معانی و حقائق را فهمید. اما خب صرف فهم این معانی هم کافی نیست

3. موطن سوم ظهور عینی اسلام است که به عینیت رسیدن این حقائق در افراد بشر است، در واقع تجلی اسلام در نفوس که این نجات بخش فرد است اما بازهم کافی نیست!

4. موطن چهارم ظهور اجتماعی در قالب برپایی حکومت اسلامی و تشکیل جامعه ی اسلامی است. هدف گیری اسلام نیز همین جاست. هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ (صف 9)

    • همه ی پیامبران و اولیاء الله برای همین آمدند و اسلام هدف اش از ابتدای خلقت حضرت آدم تا انقراض عالم در یکجا محقق میشود و آنهم با امام زمان است عجل الله تعلی فرجه شریف
    • اصلا به همین خاطر است که امام زمان عجل الله تعلی فرجه شریف اینقدر مورد توجه اند، مورد توجه همه ی انبیاء و اولیاء.
    • لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ هدف دین است و این هدف توسط همه ی انبیاء پیگیره شده و هیچ وقت هم بطور تام محقق نشده است
    • حال با این دید به زیارت وارث نگاه کنید، میگوید وارث آدم، وارث نوح ، وارث موسی و... تمام حرف ها بصورت یک عقده مانده، وانگهی در کل عالم باز شود و بانگ الله اکبر محقق بشود، إن شاءالله.
  • احیای فرهنگ وحی، هدف اصلی تشکیل حکومت اسلامی
    • این تعهد کی محقق میشود؟ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّةٍ ، یعنی حالا که حکومت اسلامی به شما دادم باید یک کار انجام دهید، آن چیست؟ فرهنگ وحی را باید احیاء کنید
    • پایین ترین سطح دین داری، دین داری فقهی است، عمل صرف به احکام و واجب و حرام، و این دین داری فقهی مورد رضایت خدا هم نیست
    •  لازم است، اما کافی نیست، واجب است اما صرفا نمره ی قبولی است، 10 و 12 است، مطلوب نیست، باید بدنبال 20 بود.
    • فرهنگ قرآن باید احیاء بشود، خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّهٍ وَاذْکُرُوا مَا فِیهِ تا به تقوا برسید، لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (بقره ٦٣)
    • باید در تمام شئون زندگی ازجمله روابط فردی و خانوادگی، اجتماعی و بین المللی و... قرآن متن حرکت باشد. فرهنگ قرآن و نه فرهنگ رساله ای
    • آیت الله جوادی میفرمودند ابتدای انقلاب رفتیم خدمت امام، گفتیم که مردم با فرهنگ قرآن و نهج البلاغه انقلاب کردند، اگر بخواهد در سطح حداقل مدیریت بشود باختیم و انقلاب از دست خواهد رفت، امام تأیید فرمودند.
    • کتاب آینده نظام و حکومت و تمدن بشری قرآن و نهج البلاغه است. قانون اساسی امام زمان عج الله تعالی فرجه قرآن است.
    • بیاییم خود را، نظام خود را، مسئولین خود را با قرآن محک بزنیم! آیا ما مصداق خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّهٍ هستیم؟! این مطالبه ی خدا چقدر محقق شده است؟
    • یکی از مؤلفه های جدی در فرهنگ قرآن بحث انفاق است.
    • از لحاظ فقهی، انفاق و صدقه دادن واجب نیست.
    • ما چگونه انفاق میکنیم؟! یک 500 تومانی آنهم برای اینکه 70 بلا را از ما دفع کند! این خودخواهی است و با مبنای قرآن اختلاف دارد.
    • در قرآن میفرماید که جامعه ی ایمانی این شکلی است: وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُ‌ومِ (معارج 24 و 25)
    • امام صادق علیه السلام به یکی از یارانشان فرمودند اگر تو خمس و زکاتت را بدهی کار تمام است؟ گفت بلی دیگر، مگر چیز دیگری هم هست؟! حضرت فرمودند: سبحان الله! مگر تو قرآن نخواندی؟! طرف مجتهد بود! با ترس از حضرت پرسید مگر واجب دیگری هم بوده که من از آن غافل بوده ام؟! حضرت این آیه را برای او تلاوت فرمودند. میفرماید فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ ، نمیگوید کار خوبیست! میگوید حق است برای محرومان. گفت این را چگونه و چقدر باید پرداخت کنیم؟! زمان پرداختش کی است؟! حضرت فرمودند زمان بردار نیست، هر زمان هر مقدار، حتی اگر نیمه ی شب هم درب منزلت را کوبید باید گرفتاری اش را برطرف کنی.
  • اعمال و رفتار، شاخص سنجش باورها
    • خداوند برای تقوا 2 شاخصه میگوید: هدی لِّلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَ‌زَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (بقره 2 و 3)
    • در حدیثی از امام باقر (علیه السلام ) داریم که: بُنیَ الاسلام علی خمس :علی الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج و الولایة
    • چرا میگوید این 5 تا ستون دین است؟ ستون دین قاعدتا باید توحید باشد، اصل دین بر مبنای توحید سوار شده است، بر مبنای معاد سوار شده است، چرا صلاه و زکات و...؟ به ما اگر باشد میگوییم بعد از نماز میشود روزه، چرا حضرت میفرمایند زکات؟ چرا باورها را به عنوان ستون دین معرفی نکردند؟ نکته ی روشن اینست که این باورها (توحید و معاد و...) کجا قابل ارزیابی است؟ باور به معاد در بنده چگونه قابل ارزیابی است؟معاویه هم میگوید من باور به معاد دارم! علامه طباطبایی هم میگویند! منافق درجه یک هم میگوید! اینها چگونه قابل ارزیابی است؟ این باورها را کجا باید محک زد؟
    • یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ حوزه ی باورهاست. اما صرف باور کفایت نمیکند.این باور باید در عمل متجلی شود.
    • یقیمون الصلاه و مما رزقناهم ینفقون، این2 تجلی باورها است، شاخصه ی متقین است.
    •  اصدق المقال ما صدقه الفعال، میخواهی ببینی حرفت صادق است و یا دچار دوگانگی هستی، ببین آیا رفتارت با حرف هاین همراهی میکند؟
    •  اعتقادات و باورها خودش را در عمل نشان میدهد، من میگویم عاشق شمام، حال شما میگویی 2 میلیون به من قرض بده! من میگم عاشق خدام، چقدر در نماز عشق و علاقه به خدا دارم؟! هیچ! باور به معاد دارم، چقدر برای معادت کار میکنی؟ هیچ!
    • در حکومت اسلامی هم این بحث اقتصادی خیلی مهم است، و فی اموالهم حق... برای تشکیل نظام گفته شده است.
    • تا فقیر هست، تا سائل و محروم باشد حق مالی از اغنیاء برداشته نمیشود، اغنیاء وظیفه دارند. چقدر پول بدهند؟! در روایت داریم
    • این فرهنگ را چقدر جا انداختیم؟!
    • این فرهنگ کی جا می افتد؟ وقتی که نظام ارزشی ذهن افراد، نظام ارزشی مادی و مالی نیست. ارزش ها در هرچه پولدارتر بودن و پولدارتر شدن نیست.

    • فرهنگ را عوض کن، نظام براحتی عوض خواهد شد!
      • تفاوت نظام اسلامی واقعی با نظام اسلامی قلابی در نماز و روزه اش نیست! چرا که در آن نظام ها هم نماز و روزه برپاست، نماز جمعه هم هست! خطبه های معاویه را بخوانید، ببینید چقدر قشنگ خطبه میخوانده! آیات قرآن میخوانده و هم خدا و پیغمبر میزده! نماز هم میخوانده! از آنطرف جامعه هم تکان نمیخورد! نماز میخواند، روزه میگیرد، حج میرود، امام حسین علیه السلام را هم میکشد! چه اشکالی دارد؟!
      • فرهنگ جامعه، ارزشهای جامعه به کام سمت حرکت میکند؟ الان مردم بخاطر اقتصاد، بخاطر شکم بی دین میشوند، چرا؟ چون ارزشها در این فضاست. وقتی دین داری مصادف بشود با سختی های اقتصادی میگویند نخواستیم دین را!
      • در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله هم جامعه با مشکل تورم روبرو بود، اصطلاح روایی اش "غلاء" است. "غلاء" یعنی گرانتر شدن کالاها. آن زمان تورم بود اما مردم مسئله دار نشدند.
      • چرا الان مسئله دار میشوند؟ چون فرهنگ قرآن و عترت، فرهنگ نهج البلاغه نیست.
      • امام حسین علیه السلام در آن لحظات آخر میفرمایند: "هل من ناصر ینصرنی؟" نیروهای مدافع انقلاب در زمان امام حسین کجا بودند؟ همین ها بودند دیگر، منتها فرهنگ که عوض شد، صدای حضرت را نمیشنیدند، هرچه حضرت فرمودند کمک، کسی نشنید.
      • در تردد بین یزید و امام حسین علیه السلام که کسی نمانده بود، خلفا خیلی ظاهرشان آراسته بود، ظاهرسازی کرده بودند در دین داری، یزید که اینطور نبود، علنی کرده بود همه ی کفر و نفاق و فسق خود را، چرا در این وضعیت حضرت را یاری نکردند؟ حضرت 4 ماه در مکه بوده اند! کی؟ در زمان حج! یعنی از همه جای جهان اسلام آمده اند مکه، در مرکز اخبار، در حداکثر ارتباط، فقط 50 نفر آمدند سراغ حضرت!! چرا؟! چون فرهنگ عوض شده است.
      • فرهنگ را عوض کن، نظام براحتی عوض خواهد شد!

    • ترویج فرهنگ سرمایه داری و تجمل گرایی باعث شد خداوند قارون را اعدام کند!
      • اوایل انقلاب، مردم کت های مارک دارشان را میفروختند و هزینه ی آنرا انفاق میکردند و بجای آن اورکت های خاکی بسیجی میپوشیدند، کسی از "نداشتن" احساس حقارت نمیکرد، کسی با داشتن خودش احساس برتری نمیکرد
      • نمایش دارایی ها ارزش نبود، طرف اگر ماشین خوبی هم داشت بیرون نمی آورد و یا اگر بیرون هم می آورد فخری نسبت به آن نداشت، دیگران نیز آنرا ارزش نمیدانستند و به هر قیمتی دنبال آن نبودند.
      •  بعنوان مثال، قارون چکار کرد؟ فرهنگ را عوض کرد. مردمی که ارزش هایشان الهی و نبوی بود فرهنگشان عوض شد، مثل اول انقلاب
      •  اولا باید بدانیم که مال قارون پاک و حلال و طیب و طاهر است، خداوند میفرماید: آتیناه من الکنوز ما ان مفاتحه لتنوء بالعصبه اولی القوه (القصص 76) میفرماید "ما" به او دادیم، خداوند مال شبهه ناک را به خود نسبت نمیدهد.
      • ثانیا ایراد قومش به او این نیست که چرا مثلا رانت و مال حرام میخوری، قومش 2 ایراد از او میگیرند، 1. اذ قال له قومه لا تفرح ان الله لا یحب الفرحین (القصص 76) میگویند چه خبرته؟! چرا مست شدی؟! 2. میگویند تو توانگری به ملت کمک کن، ملتی که در فقر و بیچارگی دارند میسوزند و تلف میشوند. همه اش را هم نه! اندکی کمک کن وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ  (القصص 77)
      •  قارون چه گفت؟ گفت نمیخواهم! زور که نیست! خودم زحمت کشیدم، طرح و برنامه و فکر اقتصادی داشتم، چرا باید بدهم مفت خورها بخورند؟! خودشان بروند کار کنند! قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِی (القصص 78)
      • بینی و بین الله اگر شما جای خدا باشید با او چه میکنید؟ یک فرد پولدار و سرمایه داریست که پولداری باعث باد کردن غبغبه اش شده! به دیگران هم دوست ندارد بدهد، این حکمش چیست؟
      • عجیب است، خدا او را اعدام میکند!! اگر اینطور باشد باید 40% پولدارهایمان را اعدام کنیم!
      • التبه قارون آلودگی های دیگری دارد، اما قرآن میگوید علت اعدامش این 3 موضوع است، درواقع این ها که بیاید آن آلودگی ها هم خواهد آمد، 1.غرور از ثروت 2.انفاق نکردن 3. تغییر فضای فرهنگی جامعه
      • فرض کنید الان یکدفعه خیابان ها قرق بشود، یک ماشین را با 100 ماشین شیک و لوکس اسکورت کنند، خدمه همه با لباس های یکدست و آنچنانی و... اینطور وارد شود، واکنش مردم چه خواهد بود؟! قارون شبیه همچین موقعیتی، در پوششی از تجمل و آراستگی وارد خیابان شد! مردم با چشم های خیره غرق در تماشای او شدند، زبانحالشان در این موقعیت اینچنین بود: زندگی ما زندگیست یا زندگی این؟! ما مثل سگ داریم زندگی میکنیم! اینکه ما داریم شد زندگی؟!
      • قرآن این را مثل تئاتر بیان کرده! میفرماید : فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ (قصص 79)غرق در تجمل بود بطوریکه چشمان مبهوت او شده بودند! انهم در یک حالت استعلاء بطوریکه مردم در یک مرتبه پایینتری قرارگرفته بودند، میگفتند عجـــــــب! چه زندگی! چه کیفی میکند!
      •  حال همان مردمی که تا دیروز میگفتند لا تفرح ان الله لا یحب الفرحین الان میگویند قَالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیَاةَ الدُّنیَا یَا لَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِیَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ
      • افراد عموما صلابت ایمانی ندارند، همه ی ما اینطوری هستیم، همه شل و ول هستیم، در این موقعیت ها که قرار میگیریم ارزش های ما تحت تأثیر قرار میگیرد، آرزوهای ما تغییر میکند. همان کسانی که قارون را نهی میکردند، الان میگویند کاش ماهم مثل او بودیم. إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ چه حالی میکند و چه لذتی میبرد، خوش بحالش...!
    •         تفکر و فرهنگ سرمایه داری ریشه ی همه ی خطاها است.

      • وقتی میگویند "ای کاش" این میشود ارزش، به هر قیمتی میخواهند به سمت آن حرکت کنند.
      • اینجا چه اتفاقی افتاد؟ ارزش ها عوض شد، مردم تا دیروز میگفتند کاش ما جای موسی بودیم، الان میگویند کاش جای قارون بودیم.
      • در این فضاست که کاد الفقر أن یکون کفراً اتفاق می افتد، اونی که ندارد به هر قیمتی میخواهد داشته باشد، اونی هم که دارد به هر قیمتی میخواهد افزایش دهد. سر ارث دعوا میشود، کلاهبرداری میشود، قاچاق انجام میشود، گرانفروشی و احتکار و ... همه در این فضای ارزشی اتفاق می افتد
      • ما حساب ایمانمان را هم با شاخص های دنیایی میکنیم، مثلا میگوییم ما اینقدر نماز میخوانیم و روزه میگیریم و حساب و کتابمان هم درست است، اما هر بلایی هم هست برای ماست و سر ما می­آید! ولی او را ببین، نماز نمیخواند و روزه نمیگیرد و... اما از در و دیوار برایش نعمت می­بارد! ما توقع داریم که الان نماز که خواندیم، فردا جبرئیل بیاید یک چک پول بابت نمازمان به ما بدهد!
      • یک پیرمرد باصفایی بود در بیرجند، به رحمت خدا رفت، روحش شاد، میگفت ما پدربزگ هایمان گندم کار بودند، یکی از دعاهایی که سر سفره میکردند این بود که خدایا گندم را خوار کن! یعنی گندم اینقدر ارزان بشود که دیگر کسی گرسنه نماند، چه کسی این حرف را میزند؟! گندم کار بود! حالا اگر ما مثلا 2 تا انبار برنج داشته باشیم دعا میکنیم که قیمت برنج بالا برود تا ما هم پول بیشتری به جیب بزنیم!
      • تفاوت در آن چیزیست که در ذهن ها میگذرد، تفاوت در ارزش هاست، در باورها، جامعه بر اساس این تغییر میکند.
      • همین کار بوسیله دست های کثیفی در این انقلاب انجام شد! ارزش های الهی انسانی معنوی و قرآن و عترتی اوایل انقلاب را تبدیل کرد به ارزش های مادی و مالی
      • قرآن میگوید با این نگاه نمیشود اصلا انقلاب را پیش برد، خیالتان راحت!
      • انصار چه کسانی هستند؟ انصار یعنی بچه انقلابی ها، کسانی که انقلاب چشم امیدش به اینهاست، مهاجرین هم همین هایند، اینها سابقون اند، یعنی چه کسانی؟ کسانی که الگوی بقیه اند
      • مهاجرین چه کردند؟ هرچه داشتند بر کف دست گرفته و آمدند مکه، زن و بچه  و آبرو و حیثیت و مال و جایگاه و... همه چیز را، با چی؟ با لباس های تنشان!
      • انصار چه کردند؟ به مهاجرین جا دادند، چگونه؟ قرآن میگوید حالشان چنان بود که با ایمان به مهاجریم جا دادند، خوش بحالشان! میگفتند کاشکی باز هم مهاجر بیاید، حالا ما باشیم میگوییم خفه شدیم دیگه! بس است!چند نفر میخواهند بیایند! طبقه ی دوم خانه مان را دادیم دیگر، میتوانستیم همان را 20 میلیون رهن بدهیم!
      • قرآن در توصیف اینها میفرماید: الَّذِینَ تَبَوَّؤُوا الدَّارَ وَالْإِیمَانَ(حشر)
      • اینها تازه مهمان غریبه بودند! پسرخاله و دایی و عمه و... نبودند، فرض کنید از شهرکرد برای شما مهمان آمده، در میزند میگوید ما زائر امام رضاییم و پول نداریم که هتل یا مسافرخانه اجاره کنیم، شما یک اتاق به ما میدهید؟ خدا میگوید به به، مؤمن میخواهید بیایید ببینید
      • خانه هایشان چگونه بود؟ 4تا اتاق خواب که نداشت! یک اتاق نهایتا12 متری، از وسط گونی میزدند، زن و بچه ی خودشان یک طرف، زن و بچه ی آنها طرف دیگر! آیا زن و بچه ی آنها قر قر میکردند؟! نه تنها این نبود، بلکه میگفتند کاشکی بازهم بیایند! یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ (حشر) در تاریخ دارد که مهاجرین آمدند، انصار خانه شان را دادند به آنها و خودشان رفتند بالای پشت بام، دوباره مهاجرین آمدند، پشت بامشان را هم دادند به یک عده ی دیگر، رفت تو کوچه خوابید!! گفت من بچه ی همین شهرم، اینجا احساس غربت نمیکنم. مجردها که جول و پلاسشان را بردند جلوی مسجد انداختند، اصحاف صفّه که میگویند همین هایند
      • اسلام اینگونه پیشرفت کرد، اسلامی که هیچی نداشت و با 3 نفر شروع شد و امروز رسید به 1 میلیارد، با این اراده ها پیشرفت کرد، با این عزم ها و ایمان ها، با این ایثارها و از خود گذشتگی ها
      • طرف در جنگ بود، خرما دستش بود، از رسول الله پرسید بین من و بهشت چقدر فاصله است؟ حضرت فرمودند به اندازه ی همین خرماهایی که در دستت است، خرماها را گذاشت، رفت مبارزه کرد و شهید شد
      • حالا این ارزش ها رو بگیر، میگه بریم جنگ توش نون داره! میدانید چرا گوشواره را با گوش کندند؟! چون توش نون داشت، اگر میخواست آرام و لطیف در بیاورد از 3 تا گوشواره ی دیگر عقب می­افتد! سریع بکن برو سراغ بعدی!
      • به همین خاطر است که قارون حکمش میشود اعدام، چون همه ی جامعه دارد به سمت فضاحت میرود، آنهم چگونه اعدامی؟ فرض کنید یک مجرم اقتصادی را گرفته اند، مثلا همین مجرم 3000 هزار میلیاردی! اعدامش کردند، حالا تکلیف این 3000 میلیاردش چه میشود؟تکلیف این برجها و ماشینها و اموال باقیمانده ی او چه میشود؟ ما باشیم میدهیم به یتیم خانه، مرکز بهزیستی، یا بین فقرا تقسیم میکنیم، عقلانی است که بمب بزاریم و برجش را بیاریم پایین؟! با وجود بیچارگی و فقر و گرسنگی بنی اسرائیل، خدا همه ی اموال اورا از بین برد! با اموالش در زمین فرو رفت!
      • اگر دنیاطلبی نهادینه شود، براحتی از بین نخواهد رفت، تا دیروز میگفتند مستی نکن، ارزشهایشان که عوض شد آرزو کردند کاش از آنچه قارون دارد آنهاهم داشته باشند، این براحتی نخواهد رفت، خدا یک شوک عظیم به آنها وارد کرد، یک جراحی، حسرت این مال را بر دل دنیا طلبان گذاشت، جلوی چشم همه قارون را با مالش به قعر زمین فرستاد! گفت دست دارید مثل این باشید؟! بسم الله! این شوک یکدفعه حالشان را عوض کرد، گفتند یَقُولُونَ وَیْکَأَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، توجهشان جلب شد، گفتند روزی دهنده خداست، لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَیْکَأَنَّهُ لَا یُفْلِحُ الْکَافِرُونَ اگر خدا کمک نمیکرد ماهم الان مثل او نابود شده بودیم!
      • فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا کَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا کَانَ مِنَ المُنتَصِرِینَ ﴿قصص ۸۱ وَأَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْا مَکَانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ وَیْکَأَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَیْکَأَنَّهُ لَا یُفْلِحُ الْکَافِرُونَ ﴿قصص ۸۲
      • این هم نتیجه گیری خدا : تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ﴿ قصص۸۳
      • اگر جامعه به سمت قارون شدن حرکت کند خداوند اینطور جراحی خواهد کرد، چراکه تمام ارزش ها منقلب خواهد شد و از دین هیچی نخواهد مان
      •  إن شاءالله در جلسات بعدی راجع به نحوه عملکرد فرهنگی که منجر به از بین رفتن فرهنگ قرآن و عترت در فضای جامعه شد نکاتی عرض خواهد شد

        والحمدلله رب العالمین

    ***
    جلسه نهج البلاغه با موضوع

    " بررسی تأثیرات مخرب تفکر سرمایه داری در فرهنگ زندگی فردی و اجتماعی از دیدگاه قرآن "

    جلسه مورخ 6 تیر 1392

    دریافت فایل صوتی با حجم 9.5 مگابایت

    نظرات  (۷)

    سلام برادر خسته نباشید

    خیلی مطلب خوب و مفید بود

    جسارتا این فایل های صوتی پولی نباشن؟

    آخه تو سابت آقای نخاولی دیدم محصولات برای فروش هستند.


    از این که فایل صوتی را در اختیار عموم قرار دادید ممنونم خدا قوت
  • بچه های اعتکاف . . .
  • سلام

    خیلی زیباست وبلاگ
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنون از نگاهتان
    کاش معرفی میکردید و آدرسی برای باز دید...
    سلام خدا قوت
    20 بود
    el2a
    عالی بود
    سلام احسنت خدا خیرت بده که گامی در ترویج معارف ناب شیعی داری به لطف الهی در این مسیر ثابت قدم باشی و لحظه ب لحظه شما و تمام اخوی های دیگه ای هم  که در این مسیر قدمی دارند یشرفت داشته باشند التماس دعا
    خیلی ممنون . فوق العاده بود .

    خدایا سایه علمای راستین اسلام را برای ما حفظ کن و ما را در مسیر آنها ثابت قدم بدار.



    پاسخ:
    آمین...
    ممنون بابت تبلیغ وبلاگ در duelfa.com

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی